Betingelser og indhold for en undervisninsdag

 

Hvilke ressourcer skal gymnasiet afsætte?

  • Gymnasiets udgifter:
    Det rullende Universitet leverer det faglige indhold (undervisningen) til dagen, mens gymnasiet økonomisk dækker og sørger for:
    • Transport (bus, færge mv.) mellem Aarhus og gymnasiet, herunder også mulig transport fra hotel til gymnasium, hvis det aftales, at Det rullende Universitet overnatter på vandrerhjem, hotel el.lign. i forbindelse med undervisningsbesøget. For priseksempler på transport se her (kilde: PP Busser).
    • Forplejning (typisk morgenmad, frugt til pauser, frokost og eftermiddagsforfriskning) til deltagere (undervisere, koordinator, fællesforedragsholder, mulige undervisere under oplæring etc. Gymnasiet vil modtage det eksakte deltagerantal et par uger inden undervisningsdagen).
    • (Eventuel) overnatning: På gymnasier hvor transporttiden fra Aarhus rækker udover 2,5 time til gymnasiet (fx gymnasier i Hovedstadsområdet, Lolland, Sydslesvig), kan gymnasiet benytte én af følgende muligheder:
      • Det rullende Universitet ankommer aftenen før selve undervisningsdagen og indlogeres på et vandrerhjem, hotel, lejrskole etc. udvalgt af gymnasiet. For kriterier for overnatning se her. Vælger gymnasiet denne mulighed står det gymnasiet frit for at inddrage (hele eller dele af) underviserholdet til fx et fagligt arrangement for lærere, borgere i byen, forældre etc. på ankomstaftenen. Hvis gymnasiet ønsker at gøre brug af denne ekstra mulighed, aftales form og indhold for arrangementet nærmere i forbindelse med planlægningen af undervisningsdagen.
      • Det rullende Universitet begynder undervisningen lidt op ad dagen/formiddagen og slutter således tilsvarende senere. Dagen vil fortsat bestå af 3 moduler á 90 minutter, plus evt. en Uddannelsescafé på ca. 30. min.
    • Tøv aldrig med at tage kontakt til os for at vende ovenstående muligheder.

Øvrige krav til gymnasiet og gymnasiets ansvar og beredskab på dagen

  • Gymnasiet skal afsætte lærerressourcer til at lægge skemaet for dagen – således at niveau og emner passer bedst muligt til de enkelte klasser. Ligeledes bedes gymnasiet ugen før selve undervisningsdagen organisere at alle eleverne bliver bekendt med og får adgang til lektier (gerne elektronisk) som Det rullende Universitets undervisere stiller. Det er gymnasiets ansvar at både elever og lærere er godt klædt på forud for dagen - det giver den bedste oplevelse for både elever, lærere og underviserne.
  • Gymnasiet bedes udpege én lærer som koordinator for undervisningsdagen der, i samspil med koordinatoren fra Det rullende Universitet, aftaler alle de praktiske forhold for dagen. Derudover er det en fordel af udpege to elever pr. klasse, der fungerer som elever på dagen.
  • Desuden skal der på undervisningsdagen være teknisk og IT-kyndigt personale (typisk pedel, IT-ansvarlig og kantinepersonale) til stede på skolen.
  • Ansvar og beredskab: Gymnasiet skal sørge for, at der er minimum én personalerepræsentant til stede på skolen på undervisningsdagen, som har det fulde ansvar for eleverne, herunder det ledelsesmæssige ansvar i tilfælde af uhensigtsmæssig adfærd samt ansvaret i tilfælde af uheld, ulykker og akutte, alvorlige sygdomsanfald.

Hvad får I med en undervisningsdag?

  • 1 underviser pr. klasse (hvis gymnasiet har 30 klasser, kan der vælges 30 undervisere)
  • 1 forsker, hvis gymnasiet ønsker et fællesforedrag (NB: vi kan ikke garantere, at vi kan skaffe en forsker til undervisningsdagen, I så fald har vi andre løsninger)
  • Undervisning af hele gymnasiet