Erasmus+ fylder 30 år

I år fejrer vi Erasmus+ 30 års fødselsdag. Siden 1987 har mere end 130.000 danske elever, studerende, undervisere og frivillige rejst ud i Europa og dygtiggjort sig gennem EU’s uddannelsesprogram Erasmus+, der nok kan ses som et af de mest succesfulde EU-initiativer gennem tiderne.

Også på Aarhus Universitet har mange studerende nydt godt af prorammet, og alene i 2016/17 rejste 596 af vores egne studerende ud til partneruniversiteter i et eller to semestre. Dette er en stigning på 60% i forhold til 2010, hvor 372 rejste ud, og tallet for 2017/2018 forventes at blive omkring 650.

”Vores studerende efterspørger i stigende grad at komme til udlandet, og det er meget positivt, for det er vigtigt, at de bliver uddannet til at være verdensborgere. Danmark er et lille land, og uanset om vores studerende efter studiet får job herhjemme eller i udlandet, kommer de til at agere i en international kontekst, hvor de vil de møde mange andre nationaliteter. Et udlandsophold giver dem sproglige og interkulturelle kompetencer, som er værdsatte på arbejdsmarkedet,” fortæller Rikke Nielsen, der er international chef på Aarhus Universitet.

I år har regeringen lavet en evaluering af programmets effekt i Danmark, og den viser bl.a., at deltagerne har fået en mere positiv holdning til kulturelle forskelle og følelsen af at være europæer. Desuden siger tre ud af fire også, at studieopholdet har øget deres kompetencer fagligt, sprogligt og socialt.

På Aarhus Universitet markeres Erasmus+ jubilæet i disse dage med de øvrige partneruniversiteter fra Coimbra Gruppen, der er en gruppe af 39 forskningstunge universiteter i Europa. Foruden AU tæller det bl.a. Universiteit Leuven i Belgien, Universität Heidelberg i Tyskland og University of Edinburgh i Storbritannien.

Programmet for fejringen tæller bl.a. en særlig præsentation kaldet Erasmus+ meets Let Rethink, hvor prorektor Berit Eika, byder velkommen. Se hele programmet her.

For yderligere oplysninger om Erasmus+ jubilæet på Aarhus Universitet, kontakt venligst:

Rikke Nielsen

International Chef