Phishing

Forsøg på phishing foregår ofte ved, at du får tilsendt en mail, hvor afsenderen giver sig ud for at være en anden for at lokke fortrolige oplysninger ud af dig eller narre dig til at installere skadelige programmer.

Klik aldrig på vedhæftede filer eller links, hvis du er i tvivl, om mailen kunne være forsøg på phishing.

Typiske kendetegn ved phishing-mails

  • Stavefejl og grammatiske fejl.

  • Opfordringer til at handle nu – for at din konto ikke bliver lukket, penge bliver trukket eller lignende.

  • Opfordringer til at videregive fortrolige oplysninger via link i mailen eller svar på mailen – f.eks. kodeord eller kontooplysninger.

  • Opfordringer til at åbne vedhæftede filer.

  • Links, der ser officielle eller velkendte ud, men ved ’mouse over’ afslører, at de fører et andet sted hen.

  • Afsenderadresse, der ved nærmere eftersyn, ikke er officiel.
    F.eks. Aarhus University <aarhusuniversity12@gmail.com>


Hvis du er i tvivl om en mail er forsøg på phishing, skal du kontakte din lokale it-support – og ikke klikke på mailens links eller vedhæftninger.

Se gode råd om mailadfærd.

Hvis skaden er sket

Hvis uheldet er ude, og du er kommet til at klikke på et link, videregive personfølsomme oplysninger, eller åbne en vedhæftet fil i en phishing mail, skal du kontakte din lokale it-support med det samme, så vi kan begrænse skaden og rette op på problemet hurtigst muligt.

Aktuelt 2. dec. 2017

Pas på fup-beskeder, der ser ud til at være fra Post Danmark eller PostNord


Der er flere varianter af fup-sms’er og fupmails i omløb. Slet beskeden og klik ikke på linket.

Læs mere på PostNord.dk

  

Nyheder om Phishing (Kilde: Computerworld)