Praksis fremmer forståelsen

De studerende på digital design får teorien ind under huden via praktiske øvelser, som også motiverer de studerende til at finde ud af, hvad de brænder for. Lektor Lone Koefoed Hansen modtager Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Pædagogiske Hæderspris 2012. 

Lone Koefoed Hansen, lektor i digital design, gav sine nye studerende en 2-ugers opgave på deres første dag i rusugen. De skulle forestille sig en helt ny type smartphone – og vise i en video, hvordan den nye smartphone skulle bruges. Opgaven var inspireret af en patentdom i USA, hvor Samsung blev dømt for at have brudt nogle af Apples smartphonepatenter.

- Det var en kæmpesucces. De studerende lavede superfine videoer, og vi kunne dermed snakke om, hvordan man designer smartphones i fremtiden. Opgaven var fagligt dannende, fordi de studerende skulle finde ud af, hvad patenterne går ud på. Opgaven var også metodisk dannende, fordi de skulle undersøge, hvordan folk bruger deres smartphone, siger hun.

Lone Koefoed Hansen involverer i høj grad sine studerende i undervisningen via praktiske øvelser. Hun understreger, at den almindelige forelæsning er god til mange ting, men at andre ting egner sig bedst til, at de studerende selv kommer på banen.

- I mange tilfælde – i hvert fald inden for mit felt – hjælper praktiske øvelser i høj grad de studerende med at forstå komplekse problemstillinger, siger hun.

De studerende skal tage stilling

Udover at gøre faglige problemstillinger forståelige for de studerende har de praktiske øvelser også en anden funktion – de kan få de studerende til at overveje, hvad de egentlig brænder for.

- Der er mange studerende på universitetet, som ikke helt ved, hvad de drømmer om. Det er lidt en mission for mig at få flest mulige studerende til at finde ud af, hvad de egentlig gerne vil. Det kan man gøre ved at sætte dem i nogle situationer, hvor de er nødt til at tage stilling til noget og ikke bare skal sidde og tage imod, siger hun.

Lone Koefoed Hansen ønsker at modvirke trangen til at se universitetet som en skole, hvor man holder fri, når undervisningen er slut.

- Når man går på universitetet, bør man ikke skelne skarpt mellem undervisning og fritid. Det skal gerne flyde mere sammen. Vi skal tilrettelægge undervisningen på en måde, som får de studerende til at arbejde aktivt med stoffet mellem undervisningsgangene, siger hun.

Lone Koefoed Hansen afholder workshops og foredrag for andre undervisere om sine erfaringer med undervisningen.