Fremtidens Universitet

Hvordan skal universitet se ud i fremtiden?

Med udgangspunkt i et brief om fremtidens universitet og Campus 2.0, har et hold medievidenskabsstuderende i foråret 2017 produceret promotion-videoer til Aarhus Universitet. Produktionen var en del af kurset Visual Storytelling, som undervises af Lektor Jens Haaning. Opgaven blev stillet af Byggeri og Planlægning i samarbejde med Kommunikation og Presse, Universitetsledelsens Stab. 

Promotion-video med fokus på studiemiljø

Opgaven gik ud på at de studerende skulle forestille sig at Aarhus Universitet er færdige med planerne for Campus 2.0 og derfor skal i gang med at promovere og brande det samlede campusområde som indbegrebet af fremtidens studie- og forskningsmiljø. Helt konkret skulle de producere en promotion-video på max 2 minutter målrettet studerende, hvor studiemiljøet på fremtidens universitet skulle være i fokus. Bestemt ikke nogen nem opgave, da Aarhus Universitet jo først lige er gået i gang med denne proces, hvilket Jens Haaning heller ikke lagde skjul på, efter casen blev præsenteret for de studerende: ”Casen er langt fra til højrebenet i år og det kan man også mærke på de studerendes reaktioner på briefen. Men jo sværere opgaven er jo, jo mere kreativ bliver løsningen så også tit.”  

Kommende studerende ønsker sig plads til fysisk udfoldelse og konfetti

7 kreative, sjove og meget forskellige film blev produceret, og de fem bedste gik videre til en konkurrence på Aarhus Universitets facebookside, hvor det galt om at skaffe flest likes på et døgn. Vinderfilmen blev ”Fremtidens Universitet”, hvor to af fremtidens studerende på henholdsvis 7 og 9 år - er inviteret til møde hos prorektor Berit Eika, som gerne vil have deres bud på hvordan fremtidens universitet skal se ud.

Det er en sjov lille film, der med relativt få virkemidler og på bare 80 sekunder formår at sætte fokus på den campusudviklingsproces Aarhus Universitet netop er i gang med. Det er godt tænkt og flot udført”, roser universitetsdirektør Arnold Boon, som var med til screeningen af de 7 film.