25 KAPITLER AF AARHUS UNIVERSITETS HISTORIE

Indholdsfortegnelse - Forrige afsnit - Næste afsnit

Ny strategi

Men nu fandt regeringen, at der slet ikke var statsmidler til at etablere et nyt universitet, heller ikke en forholdsvis beskeden begyndelse med få bygninger og et mindre antal fag.

Efter en række forgæves forsøg på at overbevise regeringen om, at der i Århus fandtes en betydelig offervilje - bl.a. et millionstort legat til et kommende universitets studerende og et betragteligt beløb indsamlet som tilskud til et universitetsbyggeri - løb man panden mod muren, indtil man i sommeren og efteråret 1927 fik udtænkt den strategi, som viste sig at kunne bære projektet igennem. Den gik ud på, at man skulle starte i det små, dvs. ikke noget med at forlange store, omkostningskrævende lægevidenskabelige institutter og laboratorier med kostbart udstyr og maskineri. Nej, hvis man kunne opnå eksamensret i propædeutisk filosofi ("filosofikum"), kunne man supplere den filosofiske undervisning med lidt sprogundervisning, som kunne foregå i lejede lokaler. Og Århus Kommune tilbød at betale lærernes løn. Staten skulle slet ikke punge ud.

Forretningsmanden Chr. Filtenborg (1852-1919) stillede testamentarisk et meget stort beløb til rådighed for legater ved et kommende universitet. (Universitetshistorisk Udvalg).

Indholdsfortegnelse - Forrige afsnit - Næste afsnit