25 KAPITLER AF AARHUS UNIVERSITETS HISTORIE

Studenterforeningen i Aarhus

Studenterforeningen i Aarhus blev stiftet 1928 som samlingsstedet for det akademiske liv i tilslutning til Aarhus Universitet og blev kendt for sine mange kultur- og debataftener gennem årene. Man kårede sine æreskunstnere, diskuterede moderne kunst og tematiserede fx "den intellektuelle kvinde" eller "ungt ægteskab", og ikke mindst var der de mindeværdige litteraturaftener, hvor en lang række af de kendteste danske forfattere var på scenen gennem årene.

Allerede fra 1930 brændte Studenterforeningen for et studenterhus, men da et sådant endelig var en realitet, var det ved at være slut med foreningen, som slumrede hen i begyndelsen af 1970'erne.

Studenterforeningen i Aarhus blev ikke - som man måske kunne tro - stiftet af studerende, men af 'ældre' akademikere, der befandt sig i Århus forud for universitetets oprettelse. Foreningen stod klar, da de første studerende meldte sig ved universitetetsundervisningens start i september 1928. Det var ikke helt billigt at blive medlem, men der var stil over arrangementerne.

En underafdeling af Studenterforeningen var Musiske Studenter, der blev stiftet 1941, og som især gjorde sig bemærket med opførelser af klassisk og moderne dramatik. I Tage Skou-Hansens debutroman De nøgne Træer (1957) gives en levende skildring af et julearrangement i Musiske Studenter under besættelsen.

Indtoget ved Studenterforeningens Rusfest 1950 i aulaen. (Foto Johannes Fossgreen. Universitetshistorisk Udvalg).

Indholdsfortegnelse - Forrige afsnit - Næste afsnit