Februar 2011

Månedens billede (64)

Den tyske studenterleder Rudi Dutschke holdt pressemøde på Institut for Idéhistorie den 22. februar 1971.

Dutschke, der med sin familie var kommet til Danmark to dage forinden efter at være blevet udvist af Storbritannien, varetog en tid et hverv som underviser ved Institut for Idéhistorie, hvor han bl.a. afholdt øvelser over "Kritisch-materialistische Reflexionen des Begriffs der 'Diktatur des Proletariats' am Lehrstück der Kulturrevolution".

Til venstre i billedet sønnen Hosea og til højre Gretchen Dutschke med datteren Polly. I baggrunden professor, dr.theol. Johannes Sløk, der 1967 havde taget initiativ til oprettelsen af Institut for Idéhistorie under Det Humanistiske Fakultet, og som i 1971 officielt var den, der inviterede Dutschke til Aarhus.

Arkiv for Månedens billede