November 2011

Månedens billede (73)

Månedens billede stammer fra januar 1957, hvor den nyslåede cand.med. Palle Juul-Jensen (1929-1998) skriver under på, at han vil overholde lægeløftet.

Den højtidelige handling overvåges af Det Lægevidenskabelige Fakultets dekan, professor, dr.med. Gregers Nørby (1901-1968).

Billedet er en nyerhvervelse, som er modtaget sammen med andet materiale efterladt af dr.med. Palle Juul-Jensen, den tidligere mangeårige lægevidenskabelige dekan og direktør for Sundhedsstyrelsen. Materialet er i øvrigt modtaget få dage efter offentliggørelsen af planerne om en "Palle Juul-Jensens Boulevard" ved det planlagte storsygehus (DNU) i Skejby.

Askebægeret på billedet er et eksemplar af det såkaldte "C.F. Møller-askebæger" fra 1940'erne.