Oktober 2011

Månedens billede (72)

I 1908 tilbød en tysk privatastronom at forære Aarhus Kommune sit kostbare astronomiske udstyr mod at kommunen til gengæld opførte et observatorium, hvor han selv skulle være direktør.

Man modtog tilbudet - ikke mindst med henvisning til et observatoriums betydning for et kommende universitet - og tre år efter, 15. oktober 1911, kunne borgmester Ernst Drechsel ved indvielsen udtale, at man her måske havde en lille begyndelse til et universitet i Aarhus.

Observatoriet, der er placeret på en højtliggende mark syd for Havreballeskov, er tegnet af arkitekt Anton Rosen og opkaldt efter den navnkundige århusianske naturforsker Ole Rømer (1644-1710).

Kommunen overdrog Ole Rømer-Observatoriet til Aarhus Universitet i 1956, to år efter oprettelsen af Det Naturvidenskabelige Fakultet.

Arkiv for Månedens billede