Oktober 2013

Månedens billede (95)

I anledning af, at det i denne måned er 115 år siden, at Aarhus Universitets mangeårige arkitekt C.F. Møller kom til verden (31. oktober 1898), har vi som Månedens billede valgt et, hvor han i september 1933 står ved en af dørene til den første universitetsbygning i Aarhus - et hus, som mere end de fleste har medvirket til at definere - og er indbegrbet af - den nordiske modernisme inden for arkitekturen.

Fra etableringen i 1928 havde Universitetsundervisningen i Jylland boet i lejede lokaler, men i 1931 blev der i kølvandet på den første egentlige lov om den aarhusianske universitetsvirksomhed - som endnu ikke måtte kaldes Aarhus Universitet - udskrevet en arkitektkonkurrence, hvor der ønskedes (1) plan for fremtidig udnyttelse af det areal, som Aarhus Kommune allerede i 1929 havde doneret til formålet, og (2)  plan for den første bygning, der primært skulle rumme institutter til brug for sundhedsvidenskabelig undervisning.

Konkurrencen blev vundet af arkitekterne Kay Fisker, Povl Stegmann og C.F. Møller, og C.F. Møller kom til at stå for den praktiske udformning. Han fungerede som universitetets arkitekt gennem et halvt århundrede.