Februar 2015

Månedens billede (112)

Eksamen i Aulaen

Gennem mange år anvendtes Aarhus Universitets ærværdige aula som eksamenslokale.

At hvert bord var forsynet med et askebæger, betød ikke, at der måtte ryges, men at man havde et sted at anbringe sine æbleskrog og bananskræller.

Som det ses, står eksamensvagterne netop klar til at springe ned langs rækkerne og uddele opgaverne, når startsignalet lyder. Alle skal jo helst have opgaverne på samme tid.

Vi har ikke kunnet finde ud af præcis, hvornår billedet er taget, men flere ting (herunder frisurer, buksemode og askebægertype) peger på slutningen af 1970’erne.

Billedet er taget af Povl Lind-Petersen, der gennem en del år fungerede som universitetsfotograf, og som i 2014 donerede hele sin samling af negativer med universitetsmotiver til AU Universitetshistorie.