Juni 2015

Månedens billede (116)

I anden halvdel af juni 1940, altså i disse dage for 75 år siden, steg professor Peter Skautrup (nr. 5 fra højre) og ni danskstuderende på cyklerne for at udføre et forskningsprojekt i løbet af et par uger. Det drejede sig om at fastlægge den geografiske grænse mellem vestjysk og østjysk sprog.

Som altid ved samlet optræden uden for murene var man - også professoren - iført studenterhue.

Fra venstre Kristian Ringgaard, Niels Åge Nielsen, Svend Schmidt-Nielsen, Erik Dreyer Jørgensen, Grete Bondesen, Peter Skautrup, Inge Wohlert, Ida Thiele, E. Fomsgaard og Arne Bjerregaard Jensen.

Hør ved klik på link herunder en af deltagerne fortælle om projektet, der er gået over i universitetshistorien som "dialektturen". Fortælleren er gymnasierektor Erik Dreyer Jørgensen (1916-2011), der i 1988 gav et erindringsinterview om sin studietid 1935-1943 ved Aarhus Universitet. Erik Dreyer-Jørgensen er nr. 4 fra venstre på billedet.

Niels Åge Nielsen, den ældste af de deltagende studerende, og senere professor i nordiske sprog, havde et selvstændigt forskningsprojekt kørende ved siden af: "Ud over de spørgelistebesvarelser (om lydforhold mv.), som vi alle indsamlede, benyttede jeg lejligheden til at studere husdyrnavne (...) samt navne på gårdens forskellige rum." (Kilde: Ord og Sag nr. 2, 1982).

Arkiv for Månedens billede >

Nyt fra Universitetshistorien (119): Juni 2015 >