April 2019

Månedens billede (162)

Månedens billede stammer fra Høegh-Guldbergsgades Kaserne (Infanterikasernen) anno 1964, nærmere bestemt fra Dybbøldagen (den 18. april), hvor en mindehøjtidelighed fandt sted på 100-års dagen for slaget ved Dybbøl.

I baggrunden til højre ses Geografisk Institut, mens Geologisk Institut ligger til venstre. Anatomi-komplekset anes i midten, og allerbagest i midten rager øverste etage på Aarhus Kommunehospitals medicinske afdeling op med sine karakteristiske skorstene.

I dag befinder Steno Museets hovedindgang sig ca. på stedet, hvor det runde græsareal slutter ud mod den asfalterede plads, mens museumskomplekset ellers strækker sig ned over stedet, hvor flagstangen var anbragt. I øvrigt var det også her, at den galge befandt sig, som Galgebakken er opkaldt efter.

Først omkring 1980 kunne Aarhus Universitet overtage samtlige dele af de tidligere kasernearealer øst for Ny Munkegade.

Arkitekt C.F. Møller har i sin bog fra 1978 om Aarhus Universitets bygninger beklaget, at man på grund af tilstedeværelsen af de militære arealer på Galgebakken langs Ny Munkegade var nødt til at bygge på en så kompakt og sammenpresset måde, som tilfældet blev med bl.a.  institutterne for fysik og matematik.

En illustration og en grundplan bragt i universitetsavisen Information og Debat anno 1980 giver et fint indtryk af, hvor meget militæret stadig fyldte på Galgebakken op mod det tidspunkt.