Juni 2006

Månedens billede (9)

(Ukendt fotograf. Foto i Universitetshistorisk Udvalgs samling).

Professor em., dr.phil. Gustav Albeck (1906-1995) ved universitetshistorisk udstilling i Statsbiblioteket anno 1978 - året, hvor Aarhus Universitet fejrede sit 50-års-jubilæum. Om udstillingen stod følgende at læse i Statsbibliotekets bidrag til Aarhus Universitets Årsberetning 1978-1979: "I anledning af Aarhus Universitets 50-års jubilæum 11. september 1978 stod Statsbibliotekets udstillingsbidrag til den lokale festuge helt i universitetets tegn. Arrangementets titel var lånt fra studenterbladet DEN JYDSKE AKADEMIKER, som også leverede en betragtelig del af stoffet. Udstillingen belyste den jubilerende lærdomsinstitutions forhistorie gennem arkivalier, pjecer, billeder og artikler og blev på den måde en illustration til Gustav Albecks afsnit i den officielle jubilæumsbog." (Aarhus Universitet. Årsberetning 1978-79 , s. 379).

Gustav Albeck blev født 5. juni 1906 - altså i denne måned for 100 år siden. Det er ikke Universitetshistorisk Udvalgs politik i almindelighed at fejre personlige fødselsdage, jubilæer og lignende på denne side, men med Gustav Albeck må der gøres en undtagelse. Gustav Albecks betydning for den århusianske universitetshistorie kan nemlig vanskeligt overvurderes - og det samme gælder hans generøsitet over for Universitetshistorisk Udvalg. Læs mere om Gustav Albeck og universitetshistorien