Oktober 2010

Månedens billede (60)

Fra Det lærde Selskabs ekskursion til Rønland i 1959. (Foto Kirsten Albeck. Tilhører Universitetshistorisk Udvalg).

Stående i baggrunden ses professor i engelsk Torsten Dahl. Professor Dahl var ikke på programmet som foredragsholder ved Det lærde Selskabs udflugt til Rønland "med damer" i september 1959, men da han var kendt som forfatter af selskabssange, har han måske leveret en sådan også ved denne lejlighed.

Forrest til venstre formentlig retmedicineren, professor dr.med. Jørgen Brems Dalgaard; herren med hårlokken er romanisten, professor, dr.phil. Per Nykrog.

På ekskursionens førstedag (12. september) fik Det lærde Selskabs medlemmer forevist kemifabrikken Cheminova af civilingeniør Gunnar Andreasen - som i 1944 havde foræret virksomheden til Aarhus Universitet - og om aftenen i Lemvig holdt Peter Skautrup foredrag om "hardiske mål" efter middagen på Jespersens Hotel. Den efterfølgende dag bød på forskellige museumsbesøg samt middag på Bovbjerg Badehotel.

Optagelsen er valgt, fordi det i oktober 2010 er 65 år siden, "Det lærde Selskab i Aarhus" blev stiftet.