September 2008

Månedens billede (36)

Fra filmselskabet Fotoramas stumfilm om indvielsen af Aarhus Universitets første bygning 11. september 1933.

"Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet".

Med disse ord indviede kong Christian X Aarhus Universitets første bygning og gav samtidig et nyt navn til Universitetsundervisningen i Jylland, som var blevet indviet 11. september 1928 - præcis fem år forinden. Til venstre for kongen står formanden for bestyrelsen for det selvejende universitet, landsretssagfører C. Holst-Knudsen.

Ingen af de tilstedeværende pressefotografer synes at have været hurtige nok til bringe sig i skudposition i løbet af de få sekunder, som det tog kongen at rejse sig, vende sig mod den talrige forsamling og - uden højttalerforstærkning - udtale ovennævnte ord, inden han igen tog plads i kongestolen. Derfor har vi kun billedet fra stumfilmen.

Aarhus Universitets historie ·  Månedens billede fra andre måneder