April 2014

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (105)

April 2014 (1): Månedens billede: 50 år siden første nyretransplantation

I denne måned er der gået 50 år, siden den første nyretransplantation i Danmark fandt sted. Den skelsættende begivenhed foregik på Aarhus Kommunehospital den 18. april 1964, hvor kirurgen Ole Fjeldborg førte kniven - som han skulle gøre det rigtig mange gange siden.

April 2014 (2): Køkkenbøger mv. modtaget fra Kollegium 3

Fra Gang 3 på Kollegium 3 er modtaget en mængde materiale, heriblandt en omfattende samling af køkkenbøger strækkende sig fra 1946 (herover) til op under nutiden. Materialet rummer et væld af udtryk for den daglige kollegianertilværelse og udgør en værdifuld kilde til studenterlivets kultur gennem tiderne.

April 2014 (3): Nyerhvervet historisk stempel til AU-guldmedaljer

Idet nuværende ejere af firmaet Hingelberg (Juvelér/Guldsmed) på baggrund af særlige omstændigheder har ønsket at afhænde diverse stempler, har AU Universitetshistorie ved køb erhvervet sig det stempel, hvormed universitetets guldmedaljer er blevet præget gennem årtierne.

April 2014 (4): Arkivfund: Drejebog til universitetsfilm anno 1946

Indvielsen af Aarhus Universitets nye hovedbygning i efteråret 1946 var - oven på besættelsesårene - en ganske stor og festlig begivenhed, som fik betydelig opmærksomhed i pressen. Nu er der fra arkiverne blevet fremdraget et beskedent manuskript, som formentlig ingen nulevende har erindring om, nemlig en drejebog til en film i anledning af Hovedbygningens indvielse.

April 2014 (5): Nyerhvervelse: Originalt kollegieklædeskab

Måske stammer skabet fra 1930'erne, måske 1940'erne, men under alle omstændigheder er der tale om et originalt standardmøbel fra parkkollegierne i Aarhus. Eksemplaret er ikke uden skrammer og andre gebrækkeligheder, men det har undgået 1970'ernes lilla og orange-trend og står endnu i sin oprindelige finish.

April 2014 (6): Teologisk Forening blev stiftet for 75 år siden

Teologisk Forening blev stiftet i april 1939, dvs. for 75 år siden og tre år før Det Teologiske Fakultet blev oprettet. Billedet herover stammer fra foreningens udflugt på cykel til Øm Kloster i april 1942 (se Månedens billede fra februar 2007). Ved foreningens julefest i december har der gennem årene været afholdt revy i Teologisk Forening.