December 2016

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (137)

Månedens billede: Kalenderpige anno 1968

I december skal Månedens billede naturligvis have noget med julen at gøre, og gennem snart en del år har vi sandt at sige haft et godt øje til denne 'kalenderpige' fra bladet Montanus anno 1968, men problemet har været, hvordan vi skulle finde frem til hende og spørge om hendes tilladelse til at bringe billedet, når hun ikke længere bærer sit daværende efternavn. Som følge af et par tilfældige hændelser er tilladelsen nu i hus!

Medarbejder fra Dansk Kulturinstitut på studiebesøg

Projektmedarbejder, cand.mag. Asbjørn Storgaard aflagde studiebesøg med henblik på at sondere indholdet i Folmer Wisti-arkivet hos AU Universitetshistorie. Sonderingen skete på baggrund af tanker om - såfremt praktiske og økonomiske forhold gør det muligt - at gennemføre en videnskabelig udforskning af Folmer Wistis strategi for arbejdet med/for mellemfolkelig forståelse.

Nyerhvervelser fra det fhv. teologiske bibliotek

Måske er det ikke helt korrekt at tale om 'nyerhvervelser' her, idet materialet har ligget et pænt stykke tid; det er dog først nu, at vi har fået lejlighed til at studere materialet lidt grundigere, og den lille samling, der er overdraget af projektmedarbejder Anne Pedersen, AU Library, tidligere Teologisk Bibliotek, viser sig at indeholde bl.a. Det Teologiske Fakultets karakterblade og specialetitler fra 1946 frem til 1962.

Universitetshistorikeren har bidraget til bogen Mal Aarhus

AU Universitetshistories medarbejder tog imod opfordringen til at levere et bidrag til en malebog for voksne. Opgaven var at frembringe en kort tekst, der kunne spille sammen med en på det tidspunkt allerede foreliggende tegning af buerne foran Aarhus Universitets hovedbygning. Udgiveren forestiller sig bogen anvendt ifm. 'mindful farvelægning', og en engelsksproget udgave forventes at udkomme i 2017.

Studentermedhjælpere på billedjagt i arkivet

Studentermedhjælperne Ida K. Vester og Mette Olesen fra Studenterhus Aarhus aflagde studiebesøg for at gå på jagt i såvel den digitale som den analoge del af den universitetshistoriske billedsamling. Jagten gjaldt historiske billeder af og fra Studenternes Hus, Stakladen og Studenterbaren mv. med særligt henblik på at fremvise sider af husets rige historie på de sociale medier.

Samfundsfaglig Bulletin - samling fra o. 1980

En samling af samfundsfaglig bulletin fra årene omkring 1980 er blevet overdraget til AU Universitetshistorie. Bladet blev udgivet af studenterrådet for statskundskab og samfundsfag og er uhyre simpelt i sit udstyr. Desværre er det meget besværligt at finde ud af, hvornår de enkelte numre er udkommet, idet de fleste blot er forsynet med pris eller nummer, men kun sjældent dato eller årstal.

NFU PLUS

• 27. oktober 2016 præsenterede AU Universitetshistorie som Throwback Thursday (TBT) på Facebook et billede fra tronfølgeren, prinsesse Margrethes tid som parkkollegianer ved AU - se TBT fra 27. oktober 2016 >
  • 31. oktober 2016 udlånte vi til AU's Facebook-redaktion dette farvedias af de udbombede parkollegier 4 og 5. Det skete i anledning af 72-års dagen for Royal Air Force-angrebet på det tyske Gestapo-hovedkvarter i kollegierne 31. oktober 1944 - se billedet/opslaget >
  • 10. november 2016 præsenterede AU Universitetshistorie som Throwback Thursday (TBT) på Facebook et billede fra Studenterrådets værelsesanvisning anno 1953. Billedet fungerede også som "Månedens billede" i NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN nr. 136 - se TBT fra 10. november 2016 >