August 2008

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (38)

August 2008 (6): Studiekranium til samlingen

(Foto: Søren Kjeldgaard/AU-Foto).

Fhv. speciallæge Svend Roland Jensen har overdraget det studiekranium, som han anskaffede til medicinstudiet i begyndelsen af 1950'erne. Se billedet i større udgave.

August 2008 (5): Fotos fra fysikstudiet i første del af 1960'erne

Fra kursus i kernefysik på Risø.

Cand.scient. Preben Ebsen Nørgaard har i digital kopi overdraget 116 fotos, som han selv har taget under fysikstudiet i 1960'erne. Se oversigten og en enkelt smagsprøve.

August 2008 (4): Doktorbrev og sange fra Institut for De Eksakte Videnskabers Historie

Moesgaards doktorbrev fra 1977.

Dr.scient. Kristian Peder Moesgaard har overdraget personlige dokumenter og en samling af sange, som han selv har forfattet til brug ved indvielser og fester i forbindelse med Institut for De Eksakte Videnskabers Historie (IEVH) og Steno Museet. Se oversigt.

August 2008 (3): Materiale fra 1950'ernes teologistudium

Student Identity Card (1950'erne).

Fra fhv. provst, cand.theol. Jørgen Algreen-Petersen er modtaget en samling materiale fra studietiden ved Det Teologiske Fakultet - herunder erindringer skrevet i 1980'erne. Se oversigt.

August 2008 (2): Materiale vedr. medicinsk disputats 1961

Mærkat fra konvolut i samlingen.

Fhv. overlæge, dr.med. Edith Reske-Nielsen (f. 1918) har overdraget materiale vedr. sin disputats 1961 samt en samling af materiale med tilknytning til mag.art. Erik Reske-Nielsen (1920-1997) - den mangeårige lektor ved Historisk Institut samt leder af Journalistkursus ved Aarhus Universitet og rektor for Journalisthøjskolen.

August 2008 (1): Månedens billede

Øvelser for tandlægestuderende.

I efteråretet 2008 er det 50 år siden, de første studerende blev optaget på Århus Tandlægehøjskole. Institutionen har siden 1992 - under navnet Tandlægeskolen - haft status som odontologisk institut under Det Sundhedsvidenkabelige Fakultet ved Aarhus Universitet. Se Månedens billede fra Tandlægehøjskolens tidlige periode i stort format.