Et værelse fra parkkollegierne er kommet på museum

Et parkkollegieværelse indgår i Den Gamle Bys stort anlagte byhistoriske udstilling AARHUS FORTÆLLER

Værelse på udstilling

Som led i Den Gamle Bys stort anlagte byhistoriske udstilling AARHUS FORTÆLLER indgår i afsnittet efter 1950 om studiebyen Aarhus et parkkollegieværelse, sådan som dette kunne have set ud i virkelighedens verden, men uden tidsmæssigt at lægge sig fast.

1950'erne og nutiden

Det sidste fremgår f.eks. af nutidens skriggrønne post it-blok på skrivebordet og af skrivebordslampen, der ligner noget fra 1950'erne. Vindues- og altandørspartiet samt tilhørende potteplanter, kaffemaskine og radiator er i øvrigt en illusion, så at sige, og det samme gælder udsigten. Der er nemlig tale om en éndimensional gengivelse i form af en fotostat.

Om billederne på denne side

Billederne på denne side er taget på udstillingens officielle åbningsdag (11. april 2017), hvor de indbudte gæster fyldte godt op. Billederne er taget med mobiltelefon, når der sjældne gange opstod 'huller' i de store mængder af omvandrende gæster, og kvaliteten er beklageligvis derefter. Alligevel giver de forhåbentlig et indtryk af værelset.

Samarbejde mellem museum og universitet

Baggrunden for, at den, der skriver disse linjer, var inviteret med til den officielle åbning af udstillingen, var at AU Universitetshistorie i forbindelse med museets forberedelse af dette værelses indretning havde stillet såvel materiale som viden til disposition.