Juni 2008

Nyt fra Universitetshistorien (36)

Juni 2008 (6): Nyerhvervelse: Studenterrådets gamle prægestempel

Studenterrådets prægestempel.

For kort tid siden dukkede dette prægestempel op i Studenterrådets gemmer og blev straks overdraget til Universitetshistorisk Udvalgs samling af genstande med tilknytning til Aarhus Universitets historie. Se billedet i større udgave.

Juni 2008 (5): Billedsamling modtaget fra Molekylærbiologisk Institut

Fra institutscrapbogens omslag.

Molekylærbiologisk Institut har - efter netop at have fejret sit 40-års jubilæum (bl.a. med et jubilæumsskrift ) - overdraget ældre billedmateriale mv. til Universitetshistorisk Udvalg. Se oversigt med smagsprøver.

Juni 2008 (4): Nyerhvervet samling af gamle skilte

Hvor har dette skilt mon siddet?

Museumstekniker Steffen Christiansen, Antikmuseet, har igen været leveringsdygtig, denne gang med et antal gamle skilte fra Hovedbygningens obskure kroge. Til skiltet herover knyttede han den bemærkning, at vi tilsyneladende her står med et levn fra en fjern tids "multimedieværksted"! Skiltet har formentlig mere end et halvt århundrede på bagen. Se skiltet i større udgave.

Juni 2008 (3): Om "Videnskabernes Træ"

Del af Olaf Stæhr-Nielsens relief.

Universitetshistorisk Udvalg modtager et væld af forespørgsler vedr. emner, der angår stort set alle sider af Aarhus Universitets historie. Af og til benytter vi lejligheden til at forelægge en præsentation af emnet på udvalgets hjemmeside - ikke mindst, hvis det (som her) drejer sig om et emne, der ofte dukker op. En nylig modtaget forespørgsel lød nemlig: Til hvilke fakulteter henviser de enkelte symboler i "Videnskabernes Træ"? Her er svaret.

Juni 2008 (2): Kastanjetræerne på vestsiden af Nørrebrogade nu historie

Kastanjernes allersidste blomstring.

Kort før kastanjetræerne blev fældet, foretog Universitetshistorisk Udvalg en fotografisk ekskursion for at forevige dem en sidste gang. Se et udvalg af billederne.

Juni 2008 (1): Månedens billede

På Højspændingshallens tag 1940 .

Månedens billede stammer fra en nyerhvervet samling af fotos med motiver fra opførelsen af Det fysiske Instituts højspændingshal 1939-1941. Se billedet i større format og læs om Højspændingshallen.