Asger Berthelsen giver erindringsinterview

Første professor i Geologi ved Aarhus Universitet ser tilbage

Professor em., dr.phil. Asger Berthelsen i sit hjem i Charlottenlund under erindringsinterviewet 24. februar 2009. (Foto Universitetshistorisk Udvalg).

Ansøgningen til det opslåede professorat i Geologi ved Aarhus Universitet skrev Asger Berthelsen i en frokostpause i 1960. Året efter beklædte han professoratet. Forskellige forhold medvirkede dog til, at han - som han udtrykker det - "hoppede af" i 1966, hvor han modtog en kaldelse til et professorat i Geologi ved Københavns Universitet.

I forbindelse med erindringsinterviewet overdrog Asger Berthelsen digital kopi af sine utrykte erindringer (ca. 200 sider) til Universitetshistorisk Udvalgs arkiv samt et eksemplar af erindringsbogen Rejsen til den blå sø om deltagelsen i 2. del af Den 3. Danske Centralasiatiske Ekspedition i 1950.