Ellevang Kirke 1. december 2007

Kirsten Albeck (1920-2007) døde 24. november 2007; bisættelsen fandt sted i Ellevang Kirke (Vejlby-Risskov) 1. december. (Foto Universitetshistorisk Udvalg 1. december 2007).

Ved Kirsten Albecks død har Universitetshistorisk Udvalg mistet en af sine allermest entusiastiske venner - og en stor fond af viden om personer ved Aarhus Universitet fra 1940'erne og fremefter. Kirsten Albeck overdrog gennem årene betragtelige mængder af universitetshistorisk materiale til udvalget og udlånte i 1998 - da hun blev spurgt - uden tøven betydelige dele af sit møblement til udvalgets store universitetshistoriske jubilæumsudstilling i Steno Museet i anledning af universitetets 70-års-jubilæum. Det blev således muligt at præsentere en løs rekonstruktion af herreværelset i Overlægeboligen ved Fødselsanstalten, hvor de lokale kugler støbtes i 1920'erne, da det gjaldt om at vinde kampen om det jyske universitet.

Kirsten Albeck var enke efter professor em., dr.phil. Gustav Albeck (1906-1995) og svigerdatter af overlæge dr.med. Victor Albeck (1869-1933).

Kirsten Albecks sidste besøg hos Universitetshistorisk Udvalg fandt sted 30. august 2007.

Originale møbler fra Overlægeboligen ved Fødselsanstalten i Aarhus. Interiør på særudstillingen om Aarhus Universitets historie på særudstillingen i Steno Museet 1998. (Foto Universitetshistorisk Udvalg 1998).