November 2010

NYT FRA UNIVERSITETSHISTORIEN (64)

November 2010 (8): Nyerhvervet materiale fra parkkollegierne

Poul Borum - foto i gangprotokol (Kollegium 5).

Kollegiekontoret og kollegianerrådet har i forlængelse af tidligere afleveringer overdraget en større mængde historisk materiale vedr. parkkollegierne. Samlingen omfatter køkken- og gangprotokoller samt overordnet regnskabsmateriale foruden en planceudstilling fra 1985.

November 2010 (7): Ny kortfilm om luftangrebet på Gestapos hovedkvarter i parkkollegierne 1944

Palle Lykke fortæller om luftangrebet.

Tidligere på året kunne danmarkshistorien.dk præsentere "Briterne bomber Aarhus Universitet - de civile ofre". Nu foreligger også "Briterne bomber Aarhus Universitet - de militære mål". Det er Universitetshistorisk Udvalgs sekretær, der beretter om den dramatiske begivenhed, der fandt sted for 66 år siden.

November 2010 (6): 70 år siden Franz Blatt takkede nej til KU-kaldelse

Fra hyldest- og festdigt 9. november 1940.

Det var en stor begivenhed, når professorer ved Aarhus Universitet modstod kaldelser - dvs. tilbud om uansøgte ansættelser - fra Københavns Universitet. Den 9. november 1940 blev professor Franz Blatt hyldet af sine kolleger, fordi han valgte at forblive i Århus, og i forbindelse hermed fremkom et digt, som lovpriste Blatt i barokkens stil.

November 2010 (5): Nyerhvervet materiale fra studielivet i 1950'erne

Karen Løvig - med studiebøger i baggrunden.

Fhv. lektor, cand.mag. Karen Løvig har overdraget materiale fra sine studier i tysk og engelsk 1948-1956 til Universitetshistorisk Udvalg.

November 2010 (4): 60 år siden Kvindekollegiet (Kollegium 7), blev indviet

Overskrift fra efteråret 1950.

Den 4. november 2010 er det 60 år siden, Kvindekollegiet i Universitetsparken (Kollegium 7) blev indviet. Dets opførelse og anvendelse skal ses i sammenhæng med det Specialkursus i Husholdning, som var blevet oprettet ved Aarhus Universitet i 1945.

November 2010 (3): Overlæge, dr.med. Ole Helmigs erindringer udkommet

Helmig har fortalt til Anna Bridgwater.

Ole Helmig (f. 1928) har fortalt sine erindringer til Anna Bridgwater, og resultatet er en særdeles underholdende bog, der er udgivet af FADL og bestemt ikke er uden universitetshistorisk interesse.

November 2010 (2): Ny bog om universitetsplanlægning og -arkitektur

Bogens perspektiv er internationalt.

Isabelle Taylor, MA i kunsthistorie og ansat hos Turnberry Consulting i London, aflagde studiebesøg hos Universitetshistorisk Udvalg i oktober 2009 og fik forevist universitetet. Isabelle Taylor er en de tre forfattere, som nu - efter at have studeret 29 fremtrædende universiteter i samtlige verdensdele - har barslet med en fornem bog om forholdet mellem universitetsplanlægning og arkitektur.

November 2010 (1): Månedens billede

10. november 2010 er det præcis 60 år siden, den første bygning til Institut for Musikvidenskab blev indviet.

Arkiv for Nyt fra Universitetshistorien