Billedsærsamling 0131A - Ejnar Kruse Agerschou

To farvedias fra henholdsvis 1944 og ca. 1950 er i 2014 blevet overdraget til AU Universitetshistorie af Jens Kruse Mikkelsen.

Motivet på den tidligste af optagelserne udgøres af ruinerne af Kollegium 4 og 5. Der er tale om et vinterbillede med sne.

Motivet på den seneste af optagelserne er Aarhus Universitets hovedbygning set fra universitetsparken ca. 1950.

Fotografen er giverens morfar Ejnar Kruse Agerschou (1896-1983), som var skoleinspektør på Brobjergskolen (tidligere Valdemarsgades Skole) frem til 1964.

Ejnar Kruse Agerschou var en meget ivrig amatørfotograf, og skal have suppleret sin seminarieuddannelse med tyskstudier ved "Universitetsundervisningen i Jylland", da denne institution blev etableret i 1928.