Gammelt episkop med tilhørende rullebord og låg

(Foto Universitetshistorisk Udvalg 2009).

Forskningsbibliotekar Per Teglborg, Juridisk Bibliotek, ankommer i regn og blæst med et gammelt episkop til Universitetshistorisk Udvalgs arkiv/magasin i Nobelparken. Det bedagede apparat har i mange år henstået uanvendt i universitetets først opførte bygning fra 1933.

(Foto Universitetshistorisk Udvalg 2009).

Det af Universitetshistorisk Udvalg i 2009 erhvervede Leitz-episkop med tilhørende rullebord er formentlig produceret i 1950'erne og er under alle omstændigheder det ældste apparat i udvalgets episkop-samling.

(Udklip fra Demokraten 9. januar 1962).

På dette billede fra det nordiske geologiske vintermøde ved Aarhus Universitet i 1962 ses bagest i auditoriet et tilsvarende episkop i anvendelse - måske det selvsamme, som nu er tilgået Universitetshistorisk Udvalgs samling af "museumsgenstande".