Stempler fra firmaet Frantz Hingelberg (1897-2014)

Det prægestempel, som gennem årtier anvendtes til formning af de guld- og sølvmedaljer, som Aarhus Universitet har tildelt medaljemodtagere (på baggrund af prisopgavebesvarelser), er i foråret 2014 mod vederlag overdraget til AU Universitetshistories samlinger, idet ejeren, firmaet Frants Hingelberg, ønskede at afhænde det inden virksomhedens ophør.

På falderebet umiddelbart før firmaet Frantz Hingelbergs ophør efter 118 år på Store Torv i Aarhus er yderligere et antal prægestempler dukket op, og mod vederlag overdraget til AU Universitetshistories samlinger.

Firmaets grundlægger guldsmed Frantz Hingelberg (1871-1919) åbnede sin forretning på Store Torv i Aarhus 1. maj 1897.

Om forretningens historie kan man læse i Annegrethe Dybdahls artikel "Guld, sølv og ædle sten på Store Torv" i Århus Årbog 1987, s. 56-64.

Ved firmaet Frantz Hingelbergs ophør i efteråret 2014 er et mangeårigt samarbejde ophørt. Det var hos Hingelberg, at Aarhus Universitets rektorkæde med medaljon blev fremstillet i 1934, og det var her guld- og sølvmedaljer udfærdigedes gennem en lang årrække, hvortil kommer diverse nåle med emblemer anvendt af Studenterforeningen i Aarhus.