Universitetsfester i 1950'erne

Uddrag af speciallæge, dr.med., fhv. direktør Ib Andersens erindringer

Ib Andersen som nyslået student 1954.

"De store, mere officielle universitetsfester blev som sædvanligt ved universiteter afviklet med stor pomp og nogen pragt. Det gjaldt både årsfesten med den af studentersangkoret fremførte kantate, rektors festtale,rektors håndtryk til nye studerende, uddeling af guldmedailler og disputatsbeviser samt det efterfølgende aftenbal i den store aula og den mindre vandrehal med drikkeriet henvist til kantinen i kælderen. Alle mænd var festklædte i sort, de studerende i deres studentersmoking og professorer og andre lærere normalt i kjole og hvidt med evt. store ordener. De udefra inviterede var oftest unge damer - mest fra sygeplejen, laboratorierne eller seminariet i festligt skrud - da flertallet af de studerende var mænd. At danse vals i den store højloftede aula, der var kantet med kalveskindsbeklædte vægsofaer og belyst af de kæmpestore, nedhængte PH-lamper ("den skrællede pære”) til musikken fra et godt orkester var en meget betagende oplevelse. Senere har jeg kun set tilsvarende, måske endda på et endnu højere plan, ved transmissioner fra det store nytårsbal i Wien.

Der var også mindre officielle fester, der foregik i vandrehal og kælder. De var præget af fylderi og lettere dans til Lohses orkester i Vandrehallen. Også her var de fleste studerende i smoking og damerne fint klædt på. Som de fleste studerende lagde jeg sammen med en god ven og studiekammerat altid en solid, men billig såkaldt "bund" hjemmefra. Det foregik ved at drikke en magnumflaske af ”Den med tyren” varmet godt op ved radiatoren og tilsat nogle sukkerknalde for at mildne den overvældende smag af garvesyre. Det var simpelthen en elendig vin, som man ikke ville kunne sælge i dag, men dengang var rødvin en nærmest eksotisk sjældenhed for den største del af befolkningen og en flaske god rødvin var prissat langt over en students økonomiske muligheder. En anden form for ”bund” var af rent dansk tilsnit i form af en såkaldt ”Jensen” (navngivet efter opfinderen), hvor en Gammel Carlsberg Porter blev blandet med en Fine Festival øl (FF). Herved blev den stærke,bitre porter fortyndet, uden at det gik ud over den kære alkoholprocent.

Man var normalt lidt medtaget, når man kom hjem fra sådan en fest, og afklædningen foregik oftest ved, at man på vej hen til sengen smed sit tøj i en slags ”spor”. En tidlig søndag morgen efter en sådan fest dukkede min far uanmeldt op og i stedet for som ventet at se en flittigt læsende studerende lå der et søvndrukkent vrag af en søn i sengen. Han tog det dog nydeligt og sagde kun: ”Sådan har din mor ikke lært dig at lægge dit tøj sammen”. Derefter gik han og overlod mig til tømmermændenes rasen. Han kom aldrig senere på uanmeldt besøg."

[Fra speciallæge, dr.med., fhv. direktør Ib H.P. Andersens utrykte erindringer (2009) hos Universitetshistorisk Udvalg].

NOTE (2014): Erindringerne blev trykt i bogform i 2014 - læs kapitlerne om studietiden