Konkurrencen om docenturet i dansk litteratur i august 1929

Ansættelse af den første docent i dansk litteratur fandt sted på baggrund af konkurrence

Udklippet fra Vordingborg Dagblad 21. august 1929 vises med venlig tilladelse fra Sjællandske Dagblade. (Udklippet tilhører Universitetshistorisk Udvalg ved Aarhus Universitet).

Der kom i foråret 1929 fire ansøgninger til det nyopslåede docentur i faget dansk litteraturhistorie. Som følge af, at bedømmelsesudvalget fandt det svært at vælge mellem de to bedst kvalificerede ansøgere, blev en konkurrence arrangeret.

Konkurrencen bestod i besvarelsen af en større skriftlig opgave - "Hvorledes har Jylland gjort sig gældende i den danske Litteratur (udenfor Folketraditionen) indtil Blicher" - og i forberedelse og afholdelse af to forelæsninger (St.St. Blichers "Røverstuen" og et selvvalgt emne).

Såvel konkurrencens forelæsningsdel som bedømmelsesudvalgets efterfølgende votering fandt sted i Aarhus tekniske Skole, hvor det århusianske universitet havde adresse 1928-1933.

Fra årsberetning for Universitetsundervisningen i Jylland 1929-1930 s. 5.

Aarhuus Stiftstidende 21. august 1929. (Udklippet tilhører Universitetshistorisk Udvalg ved Aarhus Universitet og gengives med venlig tilladelse fra Århus Stiftstidende).

***

Allerede i april samme år havde pressen kunnet meddele, at der ville blive afholdt konkurrence om stillingen:

Dette udklip stammer fra Politiken 23. april 1929. (Udklippet tilhører Universitetshistorisk Udvalg ved Aarhus Universitet og gengives med venlig tilladelse fra Politiken).