Aarhus Universitetsforlag

Aarhus Universitetsforlags bygning

Aarhus Universitetsforlags bygning på hjørnet af Langelandsgade og Katrinebjergvej i sommeren 2010.

Aarhus Universitetsforlag (Fond) blev oprettet 1985 med det formål at formidle forskningsresultater og anden faglig virksomhed fra Aarhus Universitet gennem drift af forlagsvirksomhed og anden dermed beslægtet virksomhed.

Forlagets kontor, arkiv og tegnestue blev i 1999 flyttet til Langelandsgade 177 - en tidligere bankbygning -  mens pakkeri og forsendelse samt lagerlokaler blev placeret andre steder i og uden for universitetets bygninger.

(Aarhus Universitetsforlag må ikke forveksles med Universitetsforlaget i Aarhus, der blev oprettet som en særlig universitetsrelateret aktivitet under Aarhuus Stiftsbogtrykkerie omkring 1932, men som forlængst har indstillet sit virke).