"... og man fremviste et fotografi ..."

Citta Universitaria - La Sapienza - opført 1932-1935 efter tegninger af Marcello Piacentini (1881-1960). Postkort sendt fra Rom til Århus i sommeren 1939. (Tilhører Universitetshistorisk Udvalg). Se samme motiv i 2014.

Dette postkort har gennem årene ligget sammen med Byggeudvalgets materiale - herunder fotografierne af de modeller, der viser hovedbygningen med et tempelagtigt midterparti. Dette faktum samt den tidsmæssige sammenhæng - kortet modtaget i 1939 og modellen præsenteret 1940 - sandsynliggør i meget høj grad, at det lige præcis er dette postkortbillede, C.F. Møller refererede til, da han i 1978 skrev følgende:

"Ved et møde i Universitets-Samvirket foreholdt man mig, at hovedbygningen burde udføres af ædlere materialer end de allerede opførte underordnede bygninger, og man fremviste et fotografi af et af Mussolini i Rom opført universitet som eksempel." (C.F. Møller: Aarhus Universitets bygninger, 1978, s. 44).

Man bemærker, at midterpartiet på den romerske universitetsbygning ikke er forsynet med frontispice (frontgavl) - i modsætning til C.F. Møllers 1940-modeller.

Lrs. C. Holst-Knudsen modtog postkortet i 1939.