Store Auditorium - Disputatsauditoriet - 1953

Store Auditorium 1953. (Ukendt fotograf. Billedet - et udsnit af et større foto - tilhører Universitetshistorisk Udvalg).

Endnu inden det stod helt færdigt, blev "Store Auditorium" - også kaldet Disputatsauditoriet - 31. oktober 1944 ramt af en af de Royal Air Force-bomber, som ellers var tiltænkt Gestapos hovedkvarter i parkkollegierne. Se bygningen efter luftangrebet. Auditoriet, som udgjorde den østligste sektion af den endnu ikke indviede nye hovedbygning, blev genopbygget og stod klar, da Hovedbygningen blev indviet i september 1946. Auditoriet blev revet ned omkring 1973, da der skulle skabes plads for nybyggeri til Det Humanistiske Fakultet i Universitetetsparkens nord-østre hjørne. Det skete i kølvandet på skrinlægningen af planer om delvis udflytning af universitetet til Lisbjerg, Skejby eller Hasselager.