Statsbibliotekets bygning ved Vester Allé

(Postkort hos Universitetshistorisk Udvalg. Ukendt fotograf).

Arkitekt Hack Kampmanns bygning til Statsbiblioteket i Aarhus blev indviet i 1902. Allerede fra oprettelsen af Universitetsundervisningen i Jylland i 1928 fungerede Statsbiblioteket reelt som universitetsbibliotek, og i 1934 blev dette forhold fastslået officielt.

I begyndelsen af 1960'erne flyttede Statsbiblioteket til nye bygninger i umiddelbar nærhed af Aarhus Universitets hovedbygning. Derpå blev den gamle biblioteksbygning ved Vester Allé i 1963 overtaget af Erhvervsarkivet - en institution, som i øvrigt kom til verden på Aarhus Universitet i 1940'erne.

Statsbiblioteket og dets medarbejdere har betydet meget og spillet en betydelig rolle i forbindelse med oprettelsen og udbygningen af Aarhus Universitet.