Lille Torv 6

Lille Torv 6. (Foto Universitetshistorisk Udvalg marts 2008).

På adressen Lille Torv 6 havde Medicinsk Læsestue adresse fra 1900 til 1924. Medicinsk Læsestue var en institution, hvis betydning i forbindelse med forarbejdet til oprettelsen af et universitet i Århus vanskeligt kan overvurderes. Det var på samme adresse, at landsretssagfører C. Holst-Knudsen havde kontor. Holst-Knudsen fungerede som sekretær mv. for Universitetsundervisningen i Jylland 1928-1933, hvorpå han efter overlæge Albeck s død i 1933 overtog dennes poster som bestyrelsesformand for såvel Universitets-Samvirket, Aarhus som Aarhus Universitet. Frem til midten af 1930'erne skulle nye studerende lige omkring hans kontor i forbindelse med indskrivningen. Senere - da de lejede universitetslokaler i Nørre Allé i 1933 blev afløst af den første bygning i Universitetsparken - kom indskrivning efterhånden (fra o. 1936) til at foregå dér.