Filtenborgs Legat

"Filtenborgs Legat" var blot et ud af mange, der kunne søges af studerende ved Aarhus Universitet, men det var det kendteste. Fra Studenterhåndbogen 1951.

Det var takket være Filtenborgs storsindede arvinger, at legatet kunne oprettes, for egentlig forelå der fra etatsråd Filtenborgs side en testamentarisk beslutning om, at det afsatte beløb - "den filtenborgske Million", som den betegnedes i samtiden - kun skulle være til rådighed for universitetssagen, såfremt der senest fem år efter hans hustrus død var indledt en universitetsvirksomhed i byen. Hun døde i 1921, så i 1926 var der brug for diverse omfortolkninger. Sagen, der altså til alt held for studerende gennem en række årtier endte med, at beløbet ikke bortfaldt, er ganske indviklet og skal ikke udredes på dette sted.