Eva Hemmer Hansen (1913-1983)

Eva Hemmer Hansen tog studentereksamen på Marselisborg Gymnasium i 1931 og studerede derefter dansk og engelsk ved Universitetsundervisningen i Jylland/Aarhus Universitet.

Hun fungerede som sekretær for Studenterraadet ved Aarhus Universitet fra 1933 til 1936, og efter sin kandidateksamen i 1937 blev hun den første kvindelige ledende senior i Studenterforeningen i Aarhus.

Eva Hemmer Hansen blev i 1940'erne journalistisk medarbejder ved Demokraten og fra 1964 til sin død var hun ansat som lektor ved Journalisthøjskolen. Sideløbende skrev hun en lang række romaner og foretog oversættelser fra engelsk til dansk af Charles Dickens' romaner.

Eva Hemmer Hansen har i flere omgange skrevet erindringer fra sin studietid ved Aarhus Universitet, og romanen Helene, der udkom i 1944, foregår delvis i 1930'ernes århusianske studentermiljø.

Erindringerne er trykt i Vagn Dybdahl (red.): Ung i Århus (1964), ("Student ved verdens første universitet") 216-231), og i Gustav Albeck (red.): Student i Århus. Femten erindringsbilleder samlet af Gustav Albeck (1979) "De første studerende" , s. 19-28.

Enkelte personlige erindringsglimt kom allerede i 1953 Demokratens århusianske læsere til gode.