Reklametryksag fra cykelfabrik 1929

I foråret 1929 udgav cykelfabrikken Jyden A/S i Aalestrup i reklameform en rejseberetning om Folmer Wistis 7.800 km lange cykletur på Balkan.

Folmer Wisti havde i foråret 1928 begivet sig af sted på den lange tur, som også indbefattede studieophold ved Beograds universitet. Han tjente til livets ophold ved at skrive til danske aviser om Balkan-forhold og til Balkan-aviser om danske forhold. Wisti var på adskillige sådanne studieture og var derfor godt rustet, da han endelig i 1933 hos Ad. Stender-Petersen i Århus påbegyndte de studier i slavisk, som i 1936 kronedes med magistergraden.

Klik her og hør Folmer Wisti selv fortælle om disse lange ture på cykel. (Uddrag af universitetshistorisk erindringsinterview 1993 - lydklippets varighed: 1:04).

Den viste reklametryksag befinder sig i Wistis scrapbog, som i dag tilhører Universitetshistorisk Udvalg.