Richard Malmros (1905-2000)

(Fotograf ukendt).

Richard Malmros blev født i 1905, blev student i 1923 og cand.med. i 1931.

I 1942 blev han dr.med. fra Københavns Universitet (- se disputatsens omslag).

Efter ansættelse ved hospitaler flere steder i landet 1931-34 blev han reservelæge ved Nørre Hospital i København og året efter reservelæge ved Rigshospitalets neurokirurgiske afdeling.

I 1941 blev han ansat som overlæge ved Neurokirurgisk Afdeling på Aarhus Kommunehospital, og i 1952 blev han udnævnt til Aarhus Universitet første professor i neurokirurgi.

- Hør professor em., dr.med. Richard Malmros (1905-2000) fortælle om, hvordan han egentlig skulle have været ansat som professor i neurokirurgi ved Aarhus Universitet allerede i 1942, men først blev det i 1952. Klip fra (Universitetshistorisk Udvalgs erindringsinterview november 1992; lydklippets varighed 1:14).

Herunder annoteret udskrift af det lydklip, hvortil der ovenfor er angivet link:

- De siger, at De underviste også før De blev professor?

- Munch-Petersen blev udnævnt med det samme [til professor i neurologi, red.], og jeg begyndte også at undervise, idet jeg holdt kliniske forelæsninger, og det fortsatte jeg med, indtil jeg blev udnævnt i '52. I begyndelsen fik jeg ingenting for det, og senere fik jeg så et lille honorar for det. Dengang Munch-Petersen blev udnævnt [1943, red.], da skulle jeg også have været udnævnt, men det kunne ikke lade sig gøre, fordi [Eduard] Busch i København ikke var professor, så før han var blevet professor, kunne jeg ikke blive professor. Så lovede København at sende et postkort, når Busch var blevet udnævnt, men det glemte de bare [Busch blev udnævnt i 1948].

Richard Malmros' søn, filminstruktøren Nils Malmros, skabte i 2003 filmen "At kende sandheden", der - som det hedder i Den Store Danske Encyklopædi - "med udgangspunkt i Malmros' egen far skildrer en tidstypisk opstigningshistorie fra fattige kår til social succes", men som dog måske nok så meget handler om en vanskelig lægeetisk problemstilling/et uløseligt dilemma.

.