Victor Albecks grav - før og nu

Ved indvielsen af Aarhus Universitets første bygning 11. september 1933 lagde man kranse på Victor Albecks grav. (Fotorama).

Victor Albeck blev begravet mellem Fødselsanstalten i Jylland og stedet, hvor Aarhus Universitets første gule bygninger snart skulle rejse sig. I baggrunden formentlig det gamle savværk, som brændte ned i slutningen af 1960'erne, hvorefter Bartholinbygningen blev opført på tomten. (Billedet er antagelig fra 1930'erne og tilhører Universitetshistorisk Udvalg. Ukendt fotograf).

Ved Aarhus Universitets 10-års jubilæum nedlagde rektor Blinkenberg og bestyrelsesformand Holst-Knudsen en krans ved Victor Albecks grav. Der er ikke tale om nogen "mindesten", som avisen skriver, men om en gravsten. (Uidentificeret dagbladsudklip hos Universitetshistorisk Udvalg. Ukendt fotograf).

Victor Albecks grav (formentlig 1953). Gustav Albeck med moderen Ella Albeck (enke efter Victor Albeck) og datteren Margrethe. (Billedet tilhører Universitetshistorisk Udvalg og er formentlig taget af Kirsten Albeck).

Victor Albecks grav i 2003 foran bygningen, der fra 1910 til slutningen af 1990'erne rummede Fødselsanstalten i Jylland, og hvor Victor Albeck var overlæge og leder fra 1910 og frem til sin død 23 år senere. I år 2000 blev bygningen indviet som ramme om Det Sundhedsvidenskabelige Bibliotek og samtidig omdøbt til Victor Albeck-Bygningen. I forbindelse med fjernelse af visse bygninger samt vejomlægninger sidst i 1990'erne kom graven til at ligge frit og synlig. (Foto Universitetshistorisk Udvalg medio september 2003).

Her ses graven med blomster lagt af Aarhus Universitet på 75-årsdagen for Victor Albecks død - en stormende og regnfuld 25. januar 2008. Flere billeder fra samme dag. (Jesper Rais, AU-foto, 25. januar 2008).

Krans nedlagt af Aarhus Universitet ved Årsfesten 2008 i anledning af universitetets 80-års jubilæum. (Søren Stenkjær Kjeldgaard, AU-foto).