Gulle Stehouwer om Akademisk Boghandel 1955-1962

"Jeg blev boghandelens 3. fastansatte i 1955. Dengang som bogholder for et regnskab, som var håndskrevet med bare en gammel "sving-regnemaskine" som hjælp. Da den første bogholderimaskine blev anskaffet med tilhørende faguddannet bogholderske, rykkede jeg ud som medhjælper i boghandelen - et job, som forøvrigt fra starten var en selvfølgelig del af mit arbejde på travle dage.

Akademisk Boghandel var speciel på mange områder. Mange studenter - og ofte også deres kærester - var involveret frivilligt og selvsagt uden betaling, når der på månedens sidste dag skulle sendes regninger ud - postlagt inden sidste postkassetømning sidst på aftenen. Årets lageroptælling skete på samme måde med fremmøde for personale og studenterhjælpere kl. 08.00 nytårsmorgen - uanset fejringen aftenen før.
Det sociale netværk, som her eksisterede, rakte langt uden for boghandelens gøremål."

Gulle Stehouwer i mail til Universitetshistorisk Udvalg 10. september 2009