Stempler

1928: Stempel

De første fem år af det århusianske universitets historie var navnet Universitetsundervisningen i Jylland. Det var i de år, hvor institutionen havde til huse på øverste etage i Aarhus tekniske Skoles bygning i Nørre Allé.

1937: Stempel

Ved indvielsen af den første universitetsbygning 11. september 1933 sagde kong Christian X følgende: "Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet!" Uofficielt havde man i Århus anvendt navnet Aarhus Universitet længe, men efter at kongen havde anvendt det, var det også institutionens officielle navn. Det skal bemærkes, at der ikke - som det ofte hævdes - var tale om nogen lapsus fra majestætens side, men om en beslutning taget sammen med universitetets bestyrelse.

1948: Stempel

Spisestuernes stempel. I 1948 befandt de nævnte stuer sig i kælderen i den få år forinden indviede hovedbygning langs Ringgaden.

1948: Stempel

Stempel tilhørende docent i retsvidenskab Thøger Nielsen (1919-1996). Han blev dr.jur. i 1951 og året efter udnævnt til professor i retsvidenskab ved Aarhus Universitet og fungerede som sådan frem til 1963, hvor han overgik til Københavns Universitet.

1952: Stempel

Stempel tilhørende professor, dr.med. Willy Munck (1892-1981). Gå i Auditorium C og hør Jørgen Brems Dalgaard fortælle om Willy Muncks placering i rækken af århusianske patologer/retsmedicinere og Statsobducenter for Jylland.

1953: Stempel

Professor, dr. theol. Regin Prenter stempel anno 1953. Hør Regin Prenter i Auditorium C.