Du er her: AU » Om AU » Ledige stillinger » Institutlederprofil

Stillings- og personprofil for institutlederkandidater

Faglige kompetencer:

En institutleder forventes at:

  • Være fagligt anerkendt og internationalt orienteret med god legitimitet inden-for hovedområdet.
  • Have en forskerkarriere med væsentlig international indsigt og erfaring
  • Have beklædt eller beklæder videnskabelig lederstilling samt have væsentlig undervisningserfaring.
  • Have dokumenteret godt kendskab til universitetsmiljøer
  • Have god indsigt i nationale og internationale samfundsforhold.

Lederkompetencer:

En institutleder forventes at:

  • Kunne tænke visionært og strategisk i et globalt perspektiv med kompetence til at omsætte visioner til strategiske mål og handlinger.
  • Kunne forfølge de strategiske mål i al sin ageren og være i stand til problemløsende, med stort overblik og begavet at kunne opfylde målene gennem mangeartede strategier.
  • Besidde ledelsesmæssig legitimitet, som kan bidrage til organisatorisk sammenhængskraft mellem de faglige miljøer.
  • Kunne inddrage, lytte og bygge videre på andres ideer .
  • Kunne mestre både at involvere organisationen, respektere en flerhed af markante synspunkter, og være i stand til at drage sine egne nøgterne konklusioner og eksekvere på professionel og fremadrettet vis.
  • Kunne indgå loyalt og dedikeret i en ledelseststreng og samtidig agere selvstændigt med forståelse for sin rolle og faglige samt strategiske ledelsesrum.
  • På basis af de nye institutters opnåede resultater og faglige dybde have blik for løbende at skabe synergier og dybere sammenhæng på tværs af fagskel og i tæt samspil med omverdenen.
  • Gennem anerkendende, synlig og udviklende personaleledelse kunne styrke institutternes profiler som arbejdssteder med et attraktivt og inspirerende studie- og forskningsmiljø, der nationalt og internationalt tiltrækker de allerbedste medarbejdere, studerende og samarbejdspartnere.

Strategiske kompetencer:

En institutleder forventes at:

  • Kunne aflæse samfundets fremtidige behov indenfor forskning og uddannelse, talentudviking og vidensudveksling
  • Være engageret og visionær med lyst til at opbygge en stærk forskningsmæssig- og uddannelsesmæssig profil for de nye institutter, der udbygger Aarhus Universitets placering blandt verdens bedste universiteter.
  • Have et offensivt blik for potentielle og uopdyrkede eksterne samarbejdsrela-tioner og projekter såvel i offentligt som i privat regi og den fornødne sans for at realisere dem til gensidig tilfredshed.

Kommunikative kompetencer:

En institutleder forventes at:

  • Være stærk, troværdig og retningsskabende formidler såvel internt som eksternt og på både dansk og engelsk
  • Være god til relationsopbyggende og anerkendende kommunikation internt, men i høj grad også overfor eksterne samarbejdspartnere som erhvervsliv, offentlige myndigheder og organisationer, det politiske miljø samt medierne.

Personlige kompetencer:

En institutleder forventes at:

  • Have personlig integritet, troværdighed og menneskelig ordentlighed.
  • Være offensiv, robust og have en udpræget situationsfornemmelse og indlevelsesevne i både faglige og personlige relationer.
  • Have veludviklede samarbejdsevner og være en holdspiller, som samtidig er bevidst om sit personlige ansvar og hvad deraf følger af beslutningskraft.
Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 02.12.2015