Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 9/2014

Flere søger de internationale uddannelser på AU

15. marts var der ansøgningsfrist for ansøgere med udenlandsk adgangsgrundlag til AU’s kandidatuddannelser samt for alle ansøgere til AU’s engelsksprogede kandidatuddannelser med adgangsbegrænsning.

I år er registreret 5.610 ansøgninger, hvilket er en stigning på 6% i forhold til sidste år, hvor der var 5.290 ansøgninger til AU.

1. april er der ansøgningsfrist for ansøgere med dansk adgangsgrundlag til kandidatuddannelserne. Derefter vil der blive udarbejdet en samlet oversigt over kandidatansøgninger til Aarhus Universitet.

Blackboard udbredes til hele universitetet

Aarhus Universitets får i løbet af 2014 og 2015 et fælles learning management system (LMS). Systemet kan håndtere it-baseret undervisning og kontakt mellem undervisere og studerende uden for den almindelige holdundervisning. Aarhus Universitet har valgt det system, som hedder Blackboard. På BSS blev det indført i efteråret 2013, og nu bredes det ud til de tre øvrige hovedområder.

Blackboard skal erstatte systemer som FirstClass og CampusNet.

24 ansøgere til vicedirektørstilling

24 personer har søgt stillingen som vicedirektør for AU Økonomi. Ansøgningsfristen udløb tidligere på ugen.

Ansættelsessamtaler gennemføres i de kommende uger, og navnet på den nye vicedirektør vil formentlig kunne offentliggøres primo maj.

Stillingen har været vakant, siden den hidtidige vicedirektør Søren Trangbæk den 1. januar skiftede til en stilling som økonomidirektør hos Forsvarets Materieltjeneste.

Frem til den nye vicedirektørs tiltrædelse er det sekretariatschef Anette Svejstrup og chefkonsulent Morten Vils Sørensen, der sammen med universitetsdirektør Jørgen Jørgensen varetager ledelsen af området.

Bliv klogere på FOOD IN THE FUTURE til Forskningens Døgn

Årets tema for Forskningens Døgn på Aarhus Universitet er FOOD IN THE FUTURE. Der vil være præsentationer af AU’s forskning i form af speedforedrag, udstillinger, workshops og forsøg med emner som fødevaretrends, bonderøve og kogekoner, tang som mad og meget mere.

Forskningens Døgn er for alle, og deltagelse er gratis. Det er fredag den 25. april i S-bygningen og tilstødende auditorier på Fuglesangs Allé.

Aarhus Universitet har også Forskningens Døgn-arrangementer i Roskilde, Foulum og Årslev.

• Se mere om Forskningens Døgn på Aarhus Universitet

5315 besøgende til u-days

Studievejlederne på AU var værter for 5315 potentielle studerende, da man i samarbejde med de øvrige videregående uddannelser i Aarhus gennemførte det årlige u-days (åbent hus-arrangement) den 27., 28. februar og 1. marts.

5315 besøgende er ny rekord for u-days og ca. 15 procent flere end sidste år. De mange besøgende kunne bl.a. opleve oplæg om uddannelserne, tale med vejledere, se nærmere på studiemiljøet, spise frokost i kantiner, møde færdiguddannede kandidater, der fortalte om hvordan de bruger deres uddannelse.

U-days spiller en vigtig rolle for de besøgendes uddannelsesvalg – i 2013 angav 82 procent af de besøgende, at de blev mere afklarede efter at have været til u-days.

Venlig hilsen

Universitetsledelsen, den 21. marts

Hver uge udsender universitetsledelsen et nyhedsbrev. Her informerer vi om beslutninger og tiltag fra universitetsledelsen samt aktuelle aktiviteter og diskussioner. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet på adressen http://info.au.dk/medarbbreve, hvorefter du modtager en mail, hver gang nyhedsbrevet udkommer. På adressen http://www.au.dk/om/uni/universitetsledelsen/nyhedsbrevuniled/2014 kan du læse tidligere udgaver af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen.

Hvis du ønsker at tilmelde dig den engelske version af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen, kan du gøre det på adressen http://info.au.dk/medarbbreve/index.asp?sprog