Interview med æresalumne 2010: Nils Smedegaard Andersen

Pressemeddelelser 2010

Meget mere end bare et fag

Årets æresalumne på Aarhus Universitet og administrerende direktør i A.P. Møller – Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, opfatter en universitetsuddannelse som meget mere end et papir på en bestemt faglighed. Studierne i Århus gav ham kompetencer, som har været med til at gøre ham til den visionære erhvervsmand, han er. Og det er ikke kommet af sig selv, så hans råd til studerende er: Yd en god indsats.

Af Sys Christina Vestergaard


Danmarks hæderkronede bryggeri, Carlsberg, undergik radikale ændringer i de seks år, Nils Smedegaard Andersen sad ved roret, og det gjorde han med så stor sikkerhed og succes, at Danmarks absolut største virksomhed, A.P. Møller – Mærsk, pegede på ham som sin nye administrerende direktør i 2007.

Nils Smedegaard Andersen bliver som erhvervsleder ofte karakteriseret som ”kontant” og ”handlekraftig”, og det er karaktertræk, som økonomistudiet på Aarhus Universitet har været med til at udvikle hos ham.

”Der er ingen tvivl om, at når man havde læst cand.oecon., så fik man en bred faglighed inden for alle forhold i en virksomhed på et højt niveau. Men noget meget vigtigt, som studiet også gav mig, var en veludviklet analytisk sans, som gjorde mig i stand til helt intuitivt at træffe mine egne beslutninger, som ikke lige var hentet fra en bestemt lærebog eller på anden måde, var den oplagte beslutning – takket være den brede faglighed og en god evne til at abstrahere på tværs og kombinere de forskellige økonomiske discipliner,” forklarer Nils Smedegaard Andersen, der fik sin kandidatgrad i økonomi i 1982 fra Aarhus Universitet.

 

Han lægger ikke skjul på, at han var ihærdig og dygtig, og den ballast gav ham en afgørende styrke, da han efterfølgende tog hul på erhvervskarrieren.

En meget vigtig gevinst ved at være fagligt velfunderet er, at man bliver god til at sondre mellem ”skidt og kanel” – og det er igen med til, at man føler, at man fravælger smarte løsninger og følger sin sunde fornuft.”


God interaktion med undervisere

Nils Smedegaard Andersen valgte at læse økonomi på Aarhus Universitet, fordi det var det eneste sted i landet, hvor man på det tidspunkt kunne læse driftsøkonomi på universitetsniveau. Han valgte studium alene ud fra interesse:

”Jeg har altid været interesseret i samfundsforhold og økonomi, og jeg ville tage en uddannelse, hvor jeg kunne få begge dele opfyldt – og det kunne jeg med oecon.-studiets kombination af erhvervsøkonomi og nationaløkonomi.”

At studiet så lå i hjembyen Århus var heller ingen ulempe. Alternativet ville have været en ingeniøruddannelse på DTU i København.

Nils Smedegaard Andersen nød, at studiet havde overskuelige hold med under 100 studerende, så alle vidste, hvem hinanden var, og så var den klare fordel ved små hold, at de studerende kunne have en god interaktion med underviserne. Det er efter hans mening med til at højne kvaliteten af undervisningen og uddannelsen generelt.

”Jeg synes, det er helt afgørende, at der er tid og mulighed for direkte kontakt mellem den enkelte studerende og underviseren, som vi havde dengang. Så man har adgang til at udfordre sin faglighed i samspil med underviseren. Det håber jeg, at man prioriterer på universiteterne i dag. Der bliver talt meget om vigtigheden af forskningen, men det er bestemt også vigtigt at prioritere den bedst tænkelige undervisning,” påpeger Nils Smedegaard Andersen, der sætter pris på at diskutere med A.P. Møller – Mærsk’s mange medarbejdere verden over.


Yd en god indsats

Stadig flere danske studier bør udbydes på engelsk med et globalt fokus, så danske virksomheder med internationalt engagement kan rekruttere den nødvendige højtuddannede arbejdskraft fra de danske uddannelsesinstitutioner, understreger han.

Det er også de studerendes egen pligt at sikre sig et højt niveau i engelsk, siger Nils Smedegaard Andersen, der desuden giver følgende råd til de studerende:

”Yd en god indsats og få så meget ud af studiet som muligt. Og sørg så også for at have det sjovt undervejs,” siger den fremtrædende erhvervsmand, der som de fleste studerende har en del byture og sociale aktiviteter som skiture med studiekammeraterne bag sig.

”Hvis der ikke er den slags aktiviteter, kan man selv gøre noget for at skabe dem. Et godt socialt miljø er med til at sikre et godt fagligt miljø.”