Børn og Unges Tekster og Medier

BØRN OG UNGES TEKSTER OG MEDIER

'Børn og unges tekster og medier' handler om den betydning, digitale og analoge medier har i børn og unges hverdagsliv. Kurset fokuserer på sammenhængene mellem de forskellige medier og tekster, deres udtryk og affordances og den rolle, de spiller i børn og unges hverdagsliv, i og uden for institutionelle kontekster.

 

På kurset vil vi se nærmere på, hvordan det står til med billedbogen i en digital tidsalder, og vi vil forsøge at forstå, hvorfor unge mennesker deler grimme billeder af sig selv på Snapchat, og hvorfor børnene hellere vil se YouTube end DR Ultra. Vi vil se på tekster, der breder sig over forskellige medier, og praksisser, der bygger på, men også udfordrer, traditionelle formidlingsformer.

 

Kurset tager sit teoretiske og metodiske afsæt i krydsfeltet mellem litteratur- og medievidenskaben og bruger disse til at forstå og analysere børn og unges tekster og medier i kontekst, herunder institutionelle, kommercielle, æstetiske og dannelsesmæssige kontekster.

 

Kurset henvender sig til studerende fra en bred vifte af fag, og undervisningsformen lægger op til samarbejde mellem de forskellige fagligheder. Du vil på kurset komme til at prøve kræfter med forskellige undervisnings- og øvelsesformer, og kurset afsluttes med et samlet seminar, arrangeret af de studerende, hvor de forskellige tilgange sættes i spil og formidles i dialog med hinanden. 

Kursusbeskrivelse

Find fuld kursusbeskrivelse i kursuskataloget.

Kursus brochure