Torben Agersnap: Erindringer om bankdirektør Niels Jensen

Stud.oecon. Torben Agersnap (1922-2013) var blevet formand for Studenterrådet, da den første store nordiske studenterkonference efter krigen skulle afholdes ved Aarhus Universitet, som kun få kendte uden for Aarhus og omegn.

Torben Agersnap fortæller:

”Jeg gik ned til Handelsbankens afdeling over for rådhuset og blev modtaget af filialdirektørens sekretær C.B. Andersen, der senere blev direktør i bankens hovedsæde. Jeg forklarede sagen for ham og bad om foretræde for direktør Niels Jensen, som straks tog imod. Jeg bad direktøren om “gode råd til gennem­førelse” af konferencen, og det fik jeg. Mange gode råd - også om økonomien, som han lovede at støtte med et større beløb i datidens penge. Nogle uger senere havde vi fundet ud af, at konferencens deltagere skulle i teateret. Jeg gik igen til Niels Jensen, der var formand for Århus teaters bestyrelse og “bad om et godt råd”. Og han lovede os nogle hundrede billetter til den aktuelle forestil­ling. Men så var der den afsluttende middag, som blev dyrere end ventet. Jeg gik til Niels Jensen og “bad om et godt råd”, og direktøren smilede – hvem vil ikke gerne give et godt råd til en lærevillig student - og han sagde så: “Hvor meget koster det?” og jeg fik støtte til middagen.”

Citat fra ”Studenterrådsaktiviteter under Besættelsen og efter Befrielsen” i Bjørn Kock Sørensen & Mikkel Balskilde Hansen (red.): Studenterrådet 1932-2007.Jubilæumsskrift i anledning af Studenterrådets 75-års jubilæum (2007), s. 39.