Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Universitetsdirektør: Jeg forstår frustrationen

Hvem løser hvilke opgaver – og på hvilket administrativt niveau? Universitetsdirektøren forstår, at der vil være usikkerhed blandt medarbejderne, indtil den daglige drift falder på plads.

13.09.2011 | Kristian Serge Skov-Larsen

– Jeg er klar over, at der findes frustrationer i organisationen, fordi man ikke har klarhed over, hvordan og hvor opgaver skal løses, og hvordan medarbejdernes fremtidige arbejdssituation er. Mit svar er, at det er problemer, som vi er i fuld gang med at løse.
Sådan siger universitetsdirektør Jørgen Jørgensen som reaktion på flere forskerfrustrationer – nogle beskrevet i denne avis – over, at det endnu er uklart, hvordan den fremtidige administrative hjælp skal sikres.

To store ændringer

At der er brug for hurtig afklaring, forstår universitetsdirektøren sagtens.
– Hvis man som bruger af organisationen er i tvivl om, hvor man kan få løst sine opgaver, så bliver man frustreret. Det tager vi meget alvorligt og gør noget ved. Men samtidig håber jeg på forståelse fra Aarhus Universitets medarbejdere i overgangsfasen. Vi har på én gang foretaget to store organisationsændringer, fra ni til fire hovedområder og en nyindretning af administrationen, hvor målet klart er at opnå en bedre og mere smidig administrativ understøttelse af de faglige aktiviteter. Der arbejdes på højtryk på at få afklaret, hvor opgaverne skal løses og af hvem, siger han.

Hvordan findes brugernes behov?

Netop snitfladerne i de administrative søjler er et af de elementer, som lektor Jørgen Bundgaard spørger til i et debatindlæg i denne avis.
– Hvordan kan de dimensionere forholdet inden for søjlen imellem det centrale og de decentrale niveauer, når man ikke er bekendt med brugernes behov og ønsker til service? skriver han blandt andet.
Bo Riemann, der er institutleder på det nye Institut for Bioscience, forklarer samtidig i en artikel, at det ikke er nogen nem opgave at få afklaret opgaveløsningen.
– Det er lidt af et kapløb med tiden at få alle administrative procedurer på plads. Vi skal jo i gang med at forberede 2012 og lave strategi- og handleplaner.
Flere brikker på plads
Netop den behovsafklaring, som Jørgen Bundgaard nævner, er noget af det, som tager tid i processen, forklarer Jørgen Jørgensen.
– Det, vi arbejder med lige nu, er en gensidig forventningsafstemning, hvor det aftales, hvilke opgaver forskerne kan forvente at få løst i administrationen. Medarbejderne vil ikke møde på arbejde en dag, og så er alt på plads. Men gradvist over de næste måneder vil tingene falde på plads, lover han.

Medarbejdere, UNIvers nr. 10 - 2011