Aarhus Universitets segl

Planlægningssiden til Silkeborg Højskole


Det rullende Universitet skal den 19.02.2025 undervise højskolens 135 elever.

Denne side anvendes som værktøj til planlægning af undervisningsdagen og henvender sig til højskolens admistrative medarbejdere samt Det rullende Universitets studenterundervisere.

Kl. 8.00-08.30: Ankomst og briefing

Studenterundervisere ankommer til skolen og skal inden morgensamlingen:

  • Spise morgenmad 
  • Logge på skolens wifi

Værtens rolle ved ankomst:

  • Værten tager godt imod studenterunderviserne og sørger for, at der står morgenmad klar ved ankomst
  • Værten giver studenterunderviserne brugernavn og kode til skolens internet og hjælper, hvis der er tekniske problemer med at logge på

Kl. 8.30-8.45: Morgensamling

Alle højskoleelever og studenterundervisere mødes i Foredragssalen, hvor værten rammesætter dagen for eleverne og studenterunderviserne.

Følgende gennemgås:

  • Præsentation af Det rullende Universitet, de enkelte studenterundervisere og deres uddannelse og besøgets relevans og værdi
  • Grundig gennemgang af dagens forskellige elementer 
  • Evt. refleksionstid til eleverne - hvad vil de gerne vide mere om/spørge ind til i dag?

Værtens rolle til morgensamlingen:

  • Værten er en repræsentant fra højskolen, som skal sikre, at højskoleeleverne møder ind og er klar og veloplagte til undervisningsdagen.
  • Værten faciliterer morgensamlingen og gennemgår dagens forløb vha. skærmen.
  • Efter morgensamlingen kobler værten studenterundervisernene med en elev, der kan vise dem hen til deres undervisningslokale
  • Kort beskrivelse af Det rullende Universitet, der kan bruges til morgensamlingen: 

Det rullende Universitets formål er at give gymnasie -og højskoleelever en smagsprøve på den faglighed, man møder på et universitet samt at give dem et indblik i, hvordan det er at studere på universitetet. Derudover er projektets mål at give universitetsstuderende erfaring med faglig formidling og undervisning i gymnasiet og på højskoler.

Kl. 8.45-10.10 Fagligt modul

I det faglige modul underviser de studerende i et fagligt emne fra deres egen uddannelse.
De studerende bruger 10 minutter af modulet på at fortælle om særlige kendetegn ved netop deres uddannelse, så eleverne får et indblik i hverdagen på det pågældende studie.

  • Eleverne skal medbringe mobil, papir og blyant til undervisningen
  • Studenterunderviserne skal undervise i et lokale, hvor der er projektor og en form for tavle
     
Hold Underviser og emne Lokale
1 Mette: Er Tyskland fanget i sin fortid? Lokale: afventer 
2 Maja L. F. Fra scrolling til selvbestemmelse: Sådan nudger du din skærmtid Lokale: afventer 
3 Christine C. OL i krigstid: Galt eller Genialt? Lokale: afventer 
4 Thomas S. N. Elektroner og Lys: En Kropslig Workshop Lokale: afventer 
5 Magnus G. B. Bæredygtighed og livscyklusvurdering i byggeriet. Lokale: afventer 
6 International Students (in English) Cecilie L. N. Rekreativ Frygt: Monstre i Mørket Lokale: afventer 

Værtens rolle:

  • Værten skal være klar til at understøtte og hjælpe studenterunderviserne, hvis der skulle opstå problemer med lokaler, materialer eller elektronikken.
  • Værten sørger for, at remedier, som studenterunderviserne har ønsket til undervisningen, ligger klar i lokalerne fra morgenstunden.

Kl. 10.10-10.25: Pause

Kl. 10.25-11.00: Studieliv: Indblik i hverdagen som studerende på AU

Til Studieliv får eleverne en generel præsentation af hverdagen som universitetsstuderende, hvor de studerende også deler egne overvejelser om og vej til uddannelsesvalget. 

  • Eleverne har samme underviser og er i samme lokale som i det faglige modul
     
Hold Underviser og uddannelse Lokale
1 Mette: Tysk sprog, litteratur &  kultur og Samfundsfag Lokale: afventer  
2 Maja L. F. Psykologi Lokale: afventer 
3 Christine C. Idrætsvidenskab og Historie Lokale: afventer 
4 Thomas S. N. Nanoscience Lokale: afventer 
5 Magnus G. B. Civilingeniør i Byggeri Lokale: afventer 
6 International Students (in English) Cecilie L. N. Engelsk og Kemi Lokale: afventer 

Værtens rolle:

  • Værten står til rådighed, hvis der skulle opstå problemer af den ene eller den anden art.

Kl. 11.00-11.30: Paneldebat

Paneldebat i Foredragssalen

  • Ved paneldebatten er studenterunderviserne og værten på scenen, hvor værten fungerer som ordstyrer.
  • Eleverne kan stille spørgsmål til alt, der vedrører studievalg- og tvivl, overgangen fra sabbat til universitetet, hverdagen som studerende i Aarhus osv. Der er ingen "dumme spørgsmål"!
  • De sidste 5 minutter skal eleverne evaluere dagen med Det rullende Universitet. Værten sørger for, at QR-koden sættes på skærmen, så eleverne kan evaluere vha. af et spørgeskema på deres mobiler.

Værtens rolle:

  • Værten rammesætter denne session, er ordstyrer og sørger for at samtalen/debatten har et godt flow.
  • Skal der simultantolkes for de internationale elever, sørger værten for det praktiske her
  • Værten sætter QR-koden til evalueringen på skærmen, så eleverne kan tilgå evalueringen

Kl. 10.30-11.45: Pause

Kl. 11.45-12.15: Frokost

Værtens rolle:

  • Værten sørger for, at der er frokost og drikkevarer klar til studenterunderviserne
  • Under frokosten står en studievejleder fra Aarhus Universitet klar til at besvare spørgsmål fra eleverne i Dagligstuen
  • Efter frokost runder værten og studenterunderviserne dagen af og Det rullende Universitet kører mod Aarhus

Værtskab, forberedelse og information til Silkeborg Højskole

Højskolens vært

Højskolen udvælger en vært, der er til rådighed hele dagen, og som fungerer som koordinator for hele dagens forløb.

Værtens opgaver på undervisningsdagen er at:

  • Have informeret højskolens elever om undervisningsdagen en tid før selve besøget fx ved en morgensamling
  • Tage godt imod studenterunderviserne, når de ankommer til højskolen
  • Sørge for morgenbrød og kaffe til de studerende inden morgensamlingen
  • Have styr på dagens skema og sørge for, at studenterunderviserne kommer til de rette lokaler
  • Facilitere morgensamling, paneldebat og den afsluttende evaluering
  • Sætte plakater og skemaer op på højskolen inden ankomst
  • Have eventuelle ønsker til remedier fra underviserne klar til undervisningen start
  • Sørge for frokost til de studerende og runde dagen af med dem

Ansvar og beredskab

Skolen sørger for, at der minimum er én personalerepræsentant tilstede på undervisningsdagen, som har det fulde ansvar for eleverne. Herunder også det ledelsesmæssige ansvar i tilfælde af uhensigtsmæssig adfærd samt ansvaret i tilfælde af uheld, ulykker og akutte, alvorlige sygdomsanfald.

Den ansvarshavende person på Silkeborg Højskole er: Jan Hamborg Lundum, mobil 28484255

Undervisningsdagens koordinator fra AU

Sine Bækgaard Madsen

Tlf: 93 50 88 57 

Mail: detrullendeuniversitet@au.dk

Remedier til undervisningen

Følgende remedier skal ligge klar i undervisningslokalet fra morgenstunden: 

Underviser Remedier
Mette Ingen
Maja L. F. Eleverne skal have deres telefoner til rådighed. Der skal være en tavle i lokalet, som man kan skrive på med kridt eller tusch.
Christine C. Ark med klistermærkater til, at eleverne kan lave navneskilte. Tre stk A4 papir pr. elev. Skriveredskaber til alle elever.
Thomas S. N. Ingen
Magnus G. B. Et styk A4 papir og et skriveredskab per elev.
Cecilie L. N. Ingen

Forplejning

Højskolen sørger for forplejning hele dagen til de personer, som deltager fra Det rullende Universitet. Eventuelle allergier oplyses på forhånd.
Forplejningen dækker:

  • Ved ankomst: Morgenbrød og vand/kaffe/te.
  • Frokost: Et godt måltid, fx en varm ret med salat og brød.
  • Hele dagen: vand/kaffe/te.

Dagens oversigt

Du kan downloade og printe oversigten over dagen her: oversigt over dagen

Transport

Det rullende Universitet bestiller transport tur/retur mellem Aarhus Universitet og Silkeborg Højskole. Fakturaen sendes direkte til Silkeborg Højskole.

Information til studenterunderviserne

Afgangstidspunkt

Afgangstidspunkt kl.: 7.10

Mødested: på parkeringspladsen ved Fredrik Nielsens Vej 5, 8000 Aarhus C. Se kort.

Bussen kører hjem mod Aarhus igen kl. 12.30

Kontaktoplysninger

I er velkomne til at benytte nedenstående kontaktoplysninger på dagen:

Højskolens værter: Frants Telling Dennig til: 31213014 og Marie Buhl Jørgensen: 40352039

Elevernes evaluering

Eleverne skal evaluere undervisningsdagen i de sidste 5 minutter af paneldebatten. 

Højskolens vært sætter en QR-kode op på skærmen, og så kan eleverne vha. deres mobil evaluere dagen.

I kan selv efterfølgende finde elevernes besvarelser via dette link: 
http://www.au.dk/dru/evalueringsrapport

Studenterundervisernes evaluering

Studenterunderviserne skal evaluere undervisningsdagen via dette link: 

https://survey.au.dk/LinkCollector?key=YZQ6LY2LU696

Internet og IT

Internet:

Brugernavn og kode fås på dagen

Projektor og stik

Der vil være projektor i alle lokaler, I bedes medbringe egen pc/mac. 

Højskolen bruger normalt Mac i deres lokaler, så de har stik, der passer hertil. Medbring selv adapter, hvis du har behov for det.

At undervise på højskoler

Praktisk:
Der vil som udgangspunkt ikke være en koordinator fra Det rullende Universitet med på undervisningsdagen, men på højskolen vil en vært tage sig godt af jer.

Højskoleeleverne har ikke computer med i undervisningen, men medbringer mobil, papir og blyant.

Der vil i dit undervisningslokale være en skærm til din computer samt en form for tavle.

Har du brug for at distribuere printet materiale, skal du sende til til detrullendeuniversitet@au.dk senest en uge inden undervisningsdagen. Materialet skal hentes på Det rullende Universitets kontor inden selve undervisningsdagen.

Husk at tjekke jeres hjemmeside (den med koden), så I kan læse mere om, hvad det medfører at undervise på højskoler samt hente de skabeloner, I skal anvende på højskolerne.