Aarhus Universitets segl

Planlægningssiden til Vraa Højskole


Det rullende Universitet skal den 07.02.2025 undervise højskolens ca. 70 elever.

Denne side anvendes som værktøj til planlægning af undervisningsdagen og henvender sig til højskolens admistrative medarbejdere samt Det rullende Universitets studenterundervisere.

Kl. 12.30-13.00: Ankomst og briefing

Studenterundervisere ankommer til skolen og skal inden samlingen:

  • Logge på skolens wifi

Værtens rolle ved ankomst:

  • Værten tager godt imod studenterunderviserne og sørger for, at de er velinformeret om diverse forhold på skolen
  • Værten giver studenterunderviserne brugernavn og kode til skolens internet og hjælper, hvis der er tekniske problemer med at logge på

Kl. 13.00-13.15: Fællessamling i Foredragssalen

Alle højskoleelever og studenterundervisere mødes i Foredragssalen, hvor værten rammesætter dagen for eleverne og studenterunderviserne.

Følgende gennemgås:

  • Præsentation af Det rullende Universitet, de enkelte studenterundervisere og deres uddannelse og besøgets relevans og værdi
  • Grundig gennemgang af dagens forskellige elementer 
  • Evt. refleksionstid til eleverne - hvad vil de gerne vide mere om/spørge ind til i dag?

Værtens rolle til fællessamlingen:

  • Værten er en repræsentant fra højskolen, som skal sikre, at højskoleeleverne møder ind og er klar og veloplagte til undervisningsdagen.
  • Værten faciliterer fællessamlingen og gennemgår dagens forløb 
  • Efter fællessamlingen kobler værten studenterundervisernene med en elev, der kan vise dem hen til deres undervisningslokale
  • Kort beskrivelse af Det rullende Universitet, der kan bruges til fællessamlingen:

Det rullende Universitets formål er at give gymnasie -og højskoleelever en smagsprøve på den faglighed, man møder på et universitet samt at give dem et indblik i, hvordan det er at studere på universitetet. Derudover er projektets mål at give universitetsstuderende erfaring med faglig formidling og undervisning i gymnasiet og på højskoler.

Kl. 13.15-14.40: Fagligt modul

I det faglige modul underviser de studerende i et fagligt emne fra deres egen uddannelse

  • Eleverne skal medbringe mobil, papir og blyant til undervisningen
  • Studenterunderviserne skal undervise i et lokale, hvor der er projektor og en form for tavle
     
Hold Underviser og emne Lokale
1 Gusta L.: Kropsidealer i kunsten: Hvilken historie ligger bag dine kropsidealer? Afventer
2 Jost J. F.: Hvorfor har du FOMO? Afventer
3 Frederikke H.: Naturen udenfor dets rammer Afventer
4 in English Tobias R. K.: En dag i skadestuen Afventer
5 in English Ida Marie B. P.: Opklaring af mysterier: DNA-analysens rolle i retsmedicin Afventer

Værtens rolle:

  • Værten skal være klar til at understøtte og hjælpe studenterunderviserne, hvis der skulle opstå problemer med lokaler, materialer eller elektronikken.
  • Værten sørger for, at remedier, som studenterunderviserne har ønsket til undervisningen, ligger klar i lokalerne.

Kl. 14.40-14.45: Pause

Kl. 14.45-15.15: Studieliv: Indblik i hverdagen som studerende på AU

Til Studieliv får eleverne en generel præsentation af hverdagen som universitetsstuderende, hvor de studerende også deler egne overvejelser om og vej til uddannelsesvalget. 

  • Eleverne har samme underviser og er i samme lokale som i det faglige modul
     
Hold Underviser og uddannelse Lokale
1 Gusta L. m. Kunsthistorie og Samfundsfag Afventer
2 Jost J. F. m. Psykologi Afventer
3 Frederikke H. m. Biologi Afventer
4 in English Tobias R. K. m. Medicin (Lægevidenskab) Afventer
5 in English Ida Marie B. P. m. Civilingeniør i kemi og bioteknologi Afventer

Værtens rolle:

  • Værten står til rådighed, hvis der skulle opstå problemer af den ene eller den anden art.

Kl. 15.15-16.30: Fællessnak og opsamling i Foredragssalen og efterfølgende uddannelses-og fredagscafé

Fællessnak og opsamling i Foredragssalen eferfulgt af uddannelsescafé

  • I første del står studenterunderviserne og værten oppe foran eleverne, hvor værten fungerer som ordstyrer. Studenterunderviserne starter med hver især at præsentere sig selv og deres uddannelser før fællessnakken begynder. 
  • Eleverne kan stille spørgsmål til alt, der vedrører studievalg- og tvivl, overgangen fra sabbat til universitetet, hverdagen som studerende i Aarhus osv. Der er ingen "dumme spørgsmål"!
  • Til sidst i fællessnakken skal eleverne evaluere dagen med Det rullende Universitet. Værten sørger for at sætte QR-koden på skærmen, så eleverne kan evaluere vha af deres mobiler.
  • Efter fællessnakken (ca 30 min) sætter studenterunderviserne sig ved borde til en uddannelsescafé, hvorefter elever på eget intiativ kan komme over og spørge indtil dem og deres studievalg og studieliv. Studenterunderviserne har et skilt med, der viser, hvilken uddannelse, de læser på.

Værtens rolle:

  • Uddannelser der er repræsenteret på dagen:
Kunsthistorie
Samfundsfag
Biologi
Medicin
Civilingeniør i kemi og bioteknologi
Psykologi

Værtskab, forberedelse og information til Vraa Højskole

Højskolens vært

Højskolen udvælger en vært, der er til rådighed hele dagen, og som fungerer som koordinator for hele dagens forløb.

Værtens opgaver på undervisningsdagen er at:

  • Have informeret højskolens elever om undervisningsdagen en tid før selve besøget fx ved en morgensamling
  • Tage godt imod studenterunderviserne, når de ankommer til højskolen
  • Have styr på dagens skema og sørge for, at studenterunderviserne kommer til de rette lokaler
  • Facilitere fællessamling, paneldebat med evaluering og eferfølgende uddannelsescafé
  • Sætte plakater og skemaer op på højskolen inden ankomst
  • Have eventuelle ønsker til remedier fra underviserne klar til undervisningen start

Ansvar og beredskab

Skolen sørger for, at der minimum er én personalerepræsentant tilstede på undervisningsdagen, som har det fulde ansvar for eleverne. Herunder også det ledelsesmæssige ansvar i tilfælde af uhensigtsmæssig adfærd samt ansvaret i tilfælde af uheld, ulykker og akutte, alvorlige sygdomsanfald.

Den ansvarshavende person på Vraa Højskole er Lars Vestergaard

Undervisningsdagens koordinator fra AU

Sine Bækgaard Madsen

Tlf: 93 50 88 57 

Mail: detrullendeuniversitet@au.dk

Remedier til undervisningen

Følgende remedier skal ligge klar i undervisningslokalet fra morgenstunden

Underviser

Remedier

Gusta L. Limstifter og sakse
Jost J. F. Papir og blyant til hver elev.
6 müslibarer (fx Corny Big el.lign.).
Frederikke H. 30 stk. alm. A4-parpir, samt kuglepen til hver elev.
tavle tuscher.
Tobias R. K. Hvis muligt: 1 stk. skammel u. ryglæn m. hjul.
Ida Marie B. P. Tusch eller kridt-tavle.

Forplejning

Højskolen sørger for forplejning til de 6 studerende, der deltager fra Det rullende Universitet. OBS. en er vegetar og en har nøddeallergi.
Forplejningen dækker lidt let at spise ved ankomst fx frokost eller en bolle og frugt og kaffe/te hele dagen.

Information til studenterunderviserne

Afgangstidspunkt

Afgangstidspunkt kl.: 10.30

Mødested: på parkeringspladsen ved Fredrik Nielsens Vej 5, 8000 Aarhus C. Se kort.

Bussen kører hjem mod Aarhus igen kl. 16.45

Kontaktoplysninger

I er velkomne til at benytte nedenstående kontaktoplysninger på dagen:

Højskolens vært: Anders, mobil 40301086

Alternativt forstander Lars Vestergaard  Tlf. 26113691

Elevernes evaluering

Eleverne skal evaluere undervisningsdagen i de sidste 5 minutter af paneldebatten. 

Højskolens vært sætter en QR-kode op på skærmen, og så kan eleverne vha. deres mobil evaluere dagen.

I kan selv efterfølgende finde elevernes besvarelser via dette link: 
http://www.au.dk/dru/evalueringsrapport

Studenterundervisernes evaluering

Studenterunderviserne skal evaluere undervisningsdagen via dette link: 

https://survey.au.dk/LinkCollector?key=TMU1LD2LS136

Internet og IT

Internet:

Brugernavn og kode fås på dagen

Projektor og stik

Der vil være projektor i alle lokaler.

Højskolen anvender HDMI-stik. Medbring selv adapter, hvis du har behov for det, især hvis du er Mac-bruger.

Du kan medbringe egen computer, men højskolen har også computere i hvert lokale, så du kan medbringe dine undervisningsmaterialer på usb eller i en sky.

At undervise på højskoler

Praktisk:
Der vil som udgangspunkt ikke være en koordinator fra Det rullende Universitet med på undervisningsdagen, men på højskolen vil en vært tage sig godt af jer.

Højskoleeleverne har ikke computer med i undervisningen, men medbringer mobil, papir og blyant.

Der vil i dit undervisningslokale være en skærm til din computer samt en form for tavle.

Har du brug for at distribuere printet materiale, skal du sende til til detrullendeuniversitet@au.dk senest en uge inden undervisningsdagen. Materialet skal hentes på Det rullende Universitets kontor inden selve undervisningsdagen.

Husk at tjekke jeres hjemmeside (den med koden), så I kan læse mere om, hvad det medfører at undervise på højskoler samt hente de skabeloner, I skal anvende på højskolerne.